جمعه، مهر ۲۶، ۱۳۹۲

قویماق و جایگاه سنتی آن در نزد مردم آذربایجان

قویماق و قایقاناق از جمله غذاهای سنتی آذربایجان و مناطق ترک نشین به حساب می آیند که البته با الگوبرداری در بسیاری دیگراز مناطق ایران نیزپخت می شوند. این دو غذا به خاطر قرار گیری در زمره غذاهای شیرین در وعده صبحانه نیز صرف می شوند. وجود شیرینی و آرد در این غذا بر تبرک و خوش یمنی آن در اعتقادات مردم این دیار افزوده و موجب قرارگیری آن در جایگاه ممتازی از سنتها و رسوم آنان گشته است.

 

- در فولکلور ترکی می توان انعکاسی از آن را یافت:مثلا :
عزیزیم بیزه گه ل قوناق
سنه پیشیریم قایقاناق
- در اکثر نقاط آذربایجان قویماق غذایی است که بعد از روز اول زندگی زناشویی از طرف خانواده عروس به خانه زوج جوان برای میل در وعده صبحانه برده می شود
- در اکثر نقاط این خطه قویماق به عنوان اولین غذا بعد از زایمان محسوب می شود.
- نذر قویماق و سپس سفره قویماق که تنها زنان حق استفاده از قویماق آن سفره را دارند از دیگر رسم های در ارتباط با این غذا است

- قایقاناق در مراسم نوبارلیق به خانه نوعروس برده می شد.

 

پیرزنی آذربایجانی میگفت اگر قندی را که از این سابیدن (از ساییدن بر سر عروس و داماد در هنگام مراسم عقد)حاصل می شود  شیرینی قویماق و قیقناق هدیه مادر زن در روز پاتختی کنند و داماد و عروس از آن بخورند ،عشق زن و شوهر به یکدیگر زیاد خواهد شد.این رسم امروز هم در عقد کنان برقرار است.


مواد لازم برای تهیه قویماق:
آرد گندم به مقدار لازم
روغن حیوانی(ساری یاغ)
کره
زردچوبه
شکر یا عسل

 

طرز تهیه:
آرد را در یک قابلمه حاوی روغن حیوانی یا همان "ساری یاغ" تفت میدهیم (سرخ میکنیم)تا زمانی که رنگ آن تغییر پیدا کند.البته باید همواره با قاشق آن را به هم بزنیم تا نسوزد.وقتی رنگ آرد به حالتی قهوه ای روشن درآمد مقداری کره و زرد چوبه را داخل آن اضافه میکنیم تا به خوبی مخلوط شده و تفت داده شوند.سپس شیره ای را که با شکر درست کرده ایم داخل آن میریزیم.(بستگی به ذائقه میتوانید از عسل به جای شکر و شیره استفاده کنید).پس از آن حدود یک لیوان آب گرم به آن اضافه کرده و در شعله ای ملایم حدود 10 دقیقه میگذاریم تا دم بکشد.

* استفاده از این مطلب به شرط ذکر منبع (بیرلیک یولو) بلامانع است.

Balatarin :: Donbaleh :: Azadegi :: Friendfeed :: Twitter :: Greader :: Email To: :: Qirmiz-da paylash! ::