چهارشنبه، شهریور ۰۸، ۱۳۹۱

صندوق رای بهتر نیست؟




ناراحتی برخی از ملی گرایان به ظاهر ایراندوست از مطرح کردن ایده رفراندوم در نقاطی از ایران که ملیتهای غیر فارس زبان در آن نواحی ساکن هستند به راستی چیست؟مگراین وطن دوستان داعیه این را ندارند که سیستم فدرالیسم اولین بار توسط ایرانیان ترویج داده شده و مورد استفاده قرار گرفته است؟

چرا برای پاک کردن صورت مسئله دست به گریبان منابع جعلی و حاشیه نویسی و ربط دادن صدای آمریکا و ویکی لیکس و شیطان بزرگ و صهیونیسم و قوم گرایی و موساد و ... به خواست مشروع ملیتها، برده اید؟شعور سیاسی این میهن پرستان مجازی چند هویتی  تا بدان جا قابل تامل است که واژه «ینی چری » را که شایسته خودشان است به صورت بالعکس برای نمایندگان کنگره آمریکا به کار میبرند اما دانسته یا نادانسته خود را مضحکه عام و خاص کرده اند!
لینکی را چندین بار با تغییر عنوان و ارجاع به یک نوشته از ویکی لیکس اما کاملا بدون ارتباط با نوشته های این منبع افشاگر آمریکایی ( البته در مواردی که آمریکایی ها باب میل ایشان رفتار کنند محبوب هستند ولی اگر صدای آمریکا با اسرائیل برای تجزیه ایران نقشه هایی داشته باشد منفور و ضد ایران خواهد بود) در سایتهای اشتراک لینک، ارسال میکنند و گله وار مشغول خواندن دعای «اهورا مزدا  ایران را از دشمن و دروغ و خشک سالی حفظ کند» هستند!!
بگذریم از این عده قلیل اما مخاطب این نوشته دلسوزان این مرز و بوم هستند پس:
مگر نه این است که میزان اراده و رای ملت است؟
فرض کنید که ملت آذربایجان خواست مستقل باشد
ان وقت شما دمکراتهای ایرانی نکند میخواهید همچون صربهای یوگوسلاوی برای دفاع از ایده نامشروعتان آذربایجانی را قتل عام کنید؟
در جهان متمدن راه بهتری وجود دارد
صندوق رای!
بهتر نیست؟

Balatarin :: Donbaleh :: Azadegi :: Friendfeed :: Twitter :: Greader :: Email To: :: Qirmiz-da paylash! ::

سه‌شنبه، شهریور ۰۷، ۱۳۹۱

«آرارات» یا «آغری داغ» ، کدام یک؟


آغری داغ یعنی کوه «پرنشیب»

کوه آغری داغ که با نامهای نوح داغی و نیز آرارات مشهور است ، عبارت است از دو قله کوچک و بزرگ آتشفشانی به ارتفاع 5156 و 3916 متر که در منتها علیه شمال غربی ایران ، غرب آذربایجان و شرق آناتولی قرار گرفته اند.مسئله ای که در این مقاله مورد بررسی قرار میدهیم نامیده شدن این کوه به نام  آرارات از طرف ارامنه میباشد.سوال ما این خواهد بود که آیا این نامگذاری از طرف ارامنه صحیح است یا نه؟






امروزه چه در بیا ارامنه ساکن ایران و نیز ارامنه جمهوری ارمنستان به اسم آراارت در سطح بسیار وسیعی برخورد میکنیم چه بسیار تیمهای ورزشی  و محصولات کارخانجات که به اسم آرارات نامیده میشوند و جالب آنکه بسیاری از کشورهای منطقه نیز در مورد نامگذاری این کوهها از لفظ آرارات استفاده میکنند.و جالب تر آنکه بسیاری از همشهریان آذربایجانی ،نیز به جای به کار بردن لفظ صحیح و اصیل «آغری داغ» کلمه من درآورده و محصولات آرارات را به کار میبرند.
برای بررسی موضوع بالا بهتر است مروری بسیار کوتاه بر تاریخ منطقه داشته باشیم ، باشد که ما را در درک موضوع و آسان نمودن برداشت هایمان یاری رساند.
منطقه ای که کوه آغری داغ نیز در آن واقع شده است بنا به تحقیقات و بررسی های بسیاری از عالمان و دانشمندان جهان از همان اول محل سکونت اقوام التصاقی زبان ( پدران ترکان امروزی ) بوده است و در این منطقه حکومت های مقتدری از همان اول حاکم بوده اند که حکومت التصاقی زبانان اورارتو بوده است.
حکومت مقتدر اورارتو که مناطق وسیعی از آذربایجان و آنادولی را شامل میشد بعد از حدود سه قرن حکومت توسط حکومت ستمگر آسوری و نیز ارامنه تازه وارد،سال 585 قبل از میلاد از بین رفت.
بسیاری از اورارتو های التصاقی زبان در اثر فشار ارامنه از اقوام هند- اروپایی به شمار می آیند و تازه از طرف غرب به اراضی آنها وارد شده بودند مجبور به کوچ به قسمتهای غربی آذربایجان گردیدند و بسیاری نیز در داخل ارامنه حل شده از بین رفتند!
پس از این اتفاق تا مدتها خاک آناتولی مسکن گاه ارامنه بود تا اینکه با آمدن اقوام التصاقی زبان اوغوز ( ترکان اوغوز که عثمانیان و سلجوقیان نیز از آنان بودند) دوباره این سرزمین به دست صاحبان اصلی افتاد.
اورارتورها در لوحه های سنگی پادشاهان آشور با نام اورارتویی بی آنیلی و در کتابهای مقدس با نام آرارات خوانده اند. قلعه بسطام در شهرستان خوی در بخش قره ضیاء الدین  یادگار حکومت اوراتوهاست.





ارامنه امروزی با دادن نام آرارات به کوه آغری داغ که در منابع قدیم بنام ماسیس خوانده شده است سعی در انتساب خود به اورارتوها و بالا بردن پیشینه حضور خود در سرزمین های آذربایجان و آناتولی داشتند ولی با معلوم شدن این موضوع که اورارتوها تورانی و ترک زبان بوده اند و حال آنکه ارامنه تحلیلی زبان یا هند- اروپایی زبان هستند موضوع پیشینه زیاد ارامنه در این سرزمین ها از بین رفت و تاریخ حضور آنان تنها به 2600 سال پیش رسید ولی با تمام این احوال این نامگذاری غلط پابرجا ماند و امروزه نیز از آن برای نامیدن کوه مقدس آغری داغ که بنابر روایاتی کشتی حضرت نوح بر قله آن فرونشسته است ، استفاده میگردد.
 در این بین همه ما که وظیفه ای بس سنگین در برابر نگهداری هویت ملی خودمان داریم و موظف به حفظ میراث گذشتگان با فراست خود هستیم، پس همانگونه که در مقابل نامیده شدن خلیج فارس به خلیج عرب واکنش نشان میدهیم باید در مقابل نامیده شدن کوه آغری داغ با نام جعلی آرارات نیز واکنش نشان دهیم و یا اینکه حداقل خودمان دیگر به کوهی که پدرانمان آن را آغری داغ نامیده اند ارارات که لفظی است خودی ولی دستاویزی است برای بیگانگان ، به کار نبریم.
حال آنکه این نامگذاری هیچ ماخد و اساس علمی ندارد . اعتمادالسلطنه در کتاب « تطبیق لغات جغرافیایی » به نقل از دانشمند جغرافی دان «کیپرت » مینویسد: « آرارات نام قدیم آن منطقه است که رود آراز ( ارس) از آنجا سرچشمه میگیرد .بعد کوه ماسیس که از طرف ترکان « آغری داغ » نامیده میشود در در مرز بین دولت روس و عثمانی قرار داشت به این نام نامیده شد.
استاد بزرگ جغرافی کیپرت میگوید که نامگذاری این کوه بر اساس تحقیقات و منابع نبوده است . به هر حال به خاطر حکومت طایفه تورانی اورارتو یا اورارزو در این منطقه این کوه با انتساب این طایفه آرارت نامیده شده است.


Balatarin :: Donbaleh :: Azadegi :: Friendfeed :: Twitter :: Greader :: Email To: :: Qirmiz-da paylash! ::