جمشید هاشم پور (جمشید آریا) در سال ۱۳۲۳ از پدر و مادری مشگینشهری (از شهرستانهای اردبیل) و در خیابان سلسبیل تهران به دنیا آمد.
بازی او در نقش زینال بندری در فیلم تاراج ساخته ایرج قادری بود که جمشید هاشم پور (آریا)را با سر تراشیده میان مردم مطرح کرد. تا جایی که تیپ قهرمان سر تراشیده تا سالها مخاطبان بسیاری را روانه سینماها میکرد.
بازی او در نقش زینال بندری در فیلم تاراج ساخته ایرج قادری بود که جمشید هاشم پور (آریا)را با سر تراشیده میان مردم مطرح کرد. تا جایی که تیپ قهرمان سر تراشیده تا سالها مخاطبان بسیاری را روانه سینماها میکرد.
فعالیتهای سینمایی
هاشمپور اولین فیلم سینمائی خود را با معرفی یکی از دوستانش به ساموئل خاچیکیان کارگردان ایرانی ارمنیتبار در سال ۱۳۴۷ و با بازی در نقش کوتاهی در فیلم جهنم سفید آغاز کرد. سپس در فیلمهای جنجال پول ساخته پرویز خطیبی و ایوالله به کارگردانی منوچهر نوذری، خوشگلترین زن عالم(به همراه منوچر وثوق)، قسمت (کارگردان امیر شروان)، عشقیها(کارگردان جمشیدشیبانی) بازی کرد.
آخرین فیلمش در قبل از انقلاب خوشگلترین زن عالم به کارگردانی قدرت الله احسانی و بازیگری منوچهروثوق، جمیله بود. بعد از آن برای مدتی سینما را رها کرد تا سال ۱۳۶۱ که به دعوت مسعود کیمیایی برای بازی در فیلم خط قرمز دوباره به سینما بازگشت. فیلمهای بعدی او عبارتاند از فرمان، بازداشتگاه، نقطه ضعف، بالاش، پایگاه جهنمی، عقابها، یوزپلنگ، تیغ وابریشم، عشق و مرگ، پرده آخر، تماس شیطانی، دادستان-قرق-مادر-طعمه-افعی-یاران-اخرین خون-نیش-پروازازاردوگاه-اخرین بندر-ضربه طوفان-یاغی-رنجر-زخمی-مجازات-گروگان-عقرب-اوازقو-مسافرری-وچندین فیلم دیگر تابه امروز. جمشیدهاشم پورازمعدود هنرپیشگان موفق سینمای ایران است که فعالیت تاتری نداشت و بنا به گفته خودش دریکی ازمصاحبههایش سینما رااز سینما شروع کردهاست و تنها فعالیت تاتری وی صحنههایی ازفیلم تماس شیطانی بود که صحنههای تاتر را با راهنمایی مجید مظفری اجرا کرد.
هاشمپور اولین فیلم سینمائی خود را با معرفی یکی از دوستانش به ساموئل خاچیکیان کارگردان ایرانی ارمنیتبار در سال ۱۳۴۷ و با بازی در نقش کوتاهی در فیلم جهنم سفید آغاز کرد. سپس در فیلمهای جنجال پول ساخته پرویز خطیبی و ایوالله به کارگردانی منوچهر نوذری، خوشگلترین زن عالم(به همراه منوچر وثوق)، قسمت (کارگردان امیر شروان)، عشقیها(کارگردان جمشیدشیبانی) بازی کرد.
آخرین فیلمش در قبل از انقلاب خوشگلترین زن عالم به کارگردانی قدرت الله احسانی و بازیگری منوچهروثوق، جمیله بود. بعد از آن برای مدتی سینما را رها کرد تا سال ۱۳۶۱ که به دعوت مسعود کیمیایی برای بازی در فیلم خط قرمز دوباره به سینما بازگشت. فیلمهای بعدی او عبارتاند از فرمان، بازداشتگاه، نقطه ضعف، بالاش، پایگاه جهنمی، عقابها، یوزپلنگ، تیغ وابریشم، عشق و مرگ، پرده آخر، تماس شیطانی، دادستان-قرق-مادر-طعمه-افعی-یاران-اخرین خون-نیش-پروازازاردوگاه-اخرین بندر-ضربه طوفان-یاغی-رنجر-زخمی-مجازات-گروگان-عقرب-اوازقو-مسافرری-وچندین فیلم دیگر تابه امروز. جمشیدهاشم پورازمعدود هنرپیشگان موفق سینمای ایران است که فعالیت تاتری نداشت و بنا به گفته خودش دریکی ازمصاحبههایش سینما رااز سینما شروع کردهاست و تنها فعالیت تاتری وی صحنههایی ازفیلم تماس شیطانی بود که صحنههای تاتر را با راهنمایی مجید مظفری اجرا کرد.
جمشید هاشم پور با بازی در نقشهای متقاوت تواناییهای خود را به اثبات رساندهاست. او در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد در کنار بازی در فیلمهای اکشن و حادثهای گه گداری بازی در نقشهای دیگر را نیز امتحان کردهاست: روز باشکوه (کیانوش عیاری، ۱۳۶۷) - مادر (علی حاتمی، ۱۳۶۸) - پرده آخر (واروژ کریم مسیحی، ۱۳۶۹) - عشق و مرگ (محمدرضا اعلامی، ۱۳۶۹) و دلشدگان (علی حاتمی، ۱۳۷۰).
هاشم پور پس از دریافت دیپلم افتخار از هفدهمین جشنواره فیلم فجر (۱۳۷۷) برای بازی در فیلم «هیوا» (رسول ملاقلی پور) گزیده کار شد و سعی کرد در فیلمهای خوب و متفاوت بازی کند.
بازی بسیار خوب او در فیلمهای «آواز قو (سعید اسدی، ۱۳۷۹)، سفر به فردا (محمدحسین حقیقی، ۱۳۸۰)، قارچ سمی (رسول ملاقلی پور، ۱۳۸۰)، واکنش پنجم (تهمینه میلانی، ۱۳۸۱)» نشان از رویکرد سخت گیرانه هاشم پور دارد. او در این سالها یک بازی تحسین برانگیز در فیلم «مسافر ری (داود میر باقری، ۱۳۷۹) از خود به نمایش گذاشت.
جمشید هاشم پور در سال ۱۳۸۲ دو فیلم بر پرده سینماهای تهران داشت: «واکنش پنجم و سفر به فردا». بازی خوب او در فیلم «سفر به فردا» که نامزدی جشنواره بیستم فیلم فجر را برایش به ارمغان آورد به دلیل اکران نامناسب و نوع فیلم آنچنان که باید دیده نشد. نقش کوتاه او در فیلم کیفر بسیار گیرا و تأثیر گذار بود به گونه ای که برای تیزر تبلیغاتی عکس این بازیگر بر پرده های تبلیغات بود.
فیلم شناسی
جهنم سفید (۱۳۴۷) یا (۱۳۴8)
ایوالله (۱۳۵۰)
خوشگلترین زن عالم (۱۳۵۱)
مرد جنگل
قسمت
جنجال پول
بیعت (فیلم کوتاه)
خط قرمز (مسعود کیمیایی)(۱۳۶۱)
نقطه ضعف (محمدرضا اعلامی)(۱۳۶۲)
بازداشتگاه (کوپال مشکوة)(۱۳۶۳)
بالاش (اکبر صادقی) (۱۳۶۳)
پایگاه جهنمی (۱۳۶۳)
تاراج (ایرج قادری) (۱۳۶3)
عقابها (ساموئل خاچیکیان (۱۳۶۴)
یوزپلنگ (ساموئل خاچیکیان) (۱۳۶۴)
تیغ و ابریشم (مسعود کیمیایی) (۱۳۶۵)
محروم از بازی کردن در فیم در سال 1366 !
روز باشکوه (کیانوش عیاری) (۱۳۶۷)
مادر (علی حاتمی) (۱۳۶۸)
پرده آخر (واروژ کریم مسیحی) (۱۳۶۹)
عشق و مرگ (محمدرضا اعلامی) (۱۳۶۹)
دادستان (بزرگمهر رفیعا) (۱۳۷۰)
قرق (احمد هاشمی) (۱۳۷۰)
قهرمان (سیامک اعتمادی) (1370)
دلشدگان (علی حاتمی) (۱۳۷۰)
افعی (محمدرضا اعلامی) (۱۳۷۱)
طعمه (فرامرز صدیقی) (۱۳۷۱)
تماس شیطانی (حسن قلیزاده) (۱۳۷۱)
قافله (مجید جوانمرد) (۱۳۷۱)
نیش (همایون اسعدیان) (۱۳۷۲)
پادزهر (بهرام کاظمی) (۱۳۷۲)
پرواز از اردوگاه (حسن کاربخش) (۱۳۷۳)
دیوانه وار (کامران قدکچیان) (۱۳۷۳)
روز دیدنی (فرزین مهدیپور) (۱۳۷۳)
آخرین بندر (حسن هدایت) (۱۳۷۳)
ویرانگر (۱۳۷۴)
لاک پشت (علی شاهحاتمی) (۱۳۷۵)
عقرب (کار گروهی) (۱۳۷۵)
یاغی (جهانگیر جهانگیری)(۱۳۷۶)
چشم عقاب (شفیع آقامحمدیان) (۱۳۷۶)
هیوا (رسول ملاقلی پور) (۱۳۷۷)
رنجر (احمد مرادپور) (۱۳۷۸)
سهراب (سعید سهیلی) (۱۳۷۸)
مسافر ری (داود میرباقری) (۱۳۷۹)
آواز قو (سعید اسدی) (۱۳۷۹)
سفر به فردا (محمدحسین حقیقی) (۱۳۸۰)
قارچ سمی (رسول ملاقلیپور) (۱۳۸۰)
واکنش پنجم (تهمینه میلانی) (۱۳۸۱)
جنایت (محمدعلی سجادی) (۱۳۸2)
مزرعه پدری(رسول ملاقلیپور) (۱۳۸2)
از دور دست(رامین محسنی ) (۱۳۸4)
قتل آنلاین (مسعود آبپرور) (۱۳۸۴)
میم مثل مادر (رسول ملاقلیپور) (۱۳۸۵)
قاعده بازی (۱۳۸۵)
چهارانگشتی (۱۳۸5)
سنگ، کاغذ، قیچی (سعید سهیلی) (۱۳۸۵)
استشهادی برای خدا (علیرضا امینی) (۱۳۸6)
کلبه (جواد افشار) (۱۳۸۷)
نقطه شوم (۱۳۸۷)
محافظ (محمدجواد کاسهساز) (۱۳۸۷)
خیابان بیست و چهارم (سعید اسدی) (۱۳۸7)
پری دریایی (۱۳۸۸)
چهره به چهره (علی ژکان) (۱۳۸۷)
نفوذی (احمد کاوری مهدی فیوضی) (۱۳۸۸)
ازدواج در وقت اضافه (سعید سهیلی) (۱۳۸۹)
ما سه نفر (مهرداد فرید) (۱۳۸۹)
گلوگاه شیطان(۱۳۸۹)
پایان نامه (۱۳۸۹)
زنها شگفتانگیزاند (۱۳۸۹)
کیفر (حسن فتحی) (۱۳۸9)
جهنم سفید (۱۳۴۷) یا (۱۳۴8)
ایوالله (۱۳۵۰)
خوشگلترین زن عالم (۱۳۵۱)
مرد جنگل
قسمت
جنجال پول
بیعت (فیلم کوتاه)
خط قرمز (مسعود کیمیایی)(۱۳۶۱)
نقطه ضعف (محمدرضا اعلامی)(۱۳۶۲)
بازداشتگاه (کوپال مشکوة)(۱۳۶۳)
بالاش (اکبر صادقی) (۱۳۶۳)
پایگاه جهنمی (۱۳۶۳)
تاراج (ایرج قادری) (۱۳۶3)
عقابها (ساموئل خاچیکیان (۱۳۶۴)
یوزپلنگ (ساموئل خاچیکیان) (۱۳۶۴)
تیغ و ابریشم (مسعود کیمیایی) (۱۳۶۵)
محروم از بازی کردن در فیم در سال 1366 !
روز باشکوه (کیانوش عیاری) (۱۳۶۷)
مادر (علی حاتمی) (۱۳۶۸)
پرده آخر (واروژ کریم مسیحی) (۱۳۶۹)
عشق و مرگ (محمدرضا اعلامی) (۱۳۶۹)
دادستان (بزرگمهر رفیعا) (۱۳۷۰)
قرق (احمد هاشمی) (۱۳۷۰)
قهرمان (سیامک اعتمادی) (1370)
دلشدگان (علی حاتمی) (۱۳۷۰)
افعی (محمدرضا اعلامی) (۱۳۷۱)
طعمه (فرامرز صدیقی) (۱۳۷۱)
تماس شیطانی (حسن قلیزاده) (۱۳۷۱)
قافله (مجید جوانمرد) (۱۳۷۱)
نیش (همایون اسعدیان) (۱۳۷۲)
پادزهر (بهرام کاظمی) (۱۳۷۲)
پرواز از اردوگاه (حسن کاربخش) (۱۳۷۳)
دیوانه وار (کامران قدکچیان) (۱۳۷۳)
روز دیدنی (فرزین مهدیپور) (۱۳۷۳)
آخرین بندر (حسن هدایت) (۱۳۷۳)
ویرانگر (۱۳۷۴)
لاک پشت (علی شاهحاتمی) (۱۳۷۵)
عقرب (کار گروهی) (۱۳۷۵)
یاغی (جهانگیر جهانگیری)(۱۳۷۶)
چشم عقاب (شفیع آقامحمدیان) (۱۳۷۶)
هیوا (رسول ملاقلی پور) (۱۳۷۷)
رنجر (احمد مرادپور) (۱۳۷۸)
سهراب (سعید سهیلی) (۱۳۷۸)
مسافر ری (داود میرباقری) (۱۳۷۹)
آواز قو (سعید اسدی) (۱۳۷۹)
سفر به فردا (محمدحسین حقیقی) (۱۳۸۰)
قارچ سمی (رسول ملاقلیپور) (۱۳۸۰)
واکنش پنجم (تهمینه میلانی) (۱۳۸۱)
جنایت (محمدعلی سجادی) (۱۳۸2)
مزرعه پدری(رسول ملاقلیپور) (۱۳۸2)
از دور دست(رامین محسنی ) (۱۳۸4)
قتل آنلاین (مسعود آبپرور) (۱۳۸۴)
میم مثل مادر (رسول ملاقلیپور) (۱۳۸۵)
قاعده بازی (۱۳۸۵)
چهارانگشتی (۱۳۸5)
سنگ، کاغذ، قیچی (سعید سهیلی) (۱۳۸۵)
استشهادی برای خدا (علیرضا امینی) (۱۳۸6)
کلبه (جواد افشار) (۱۳۸۷)
نقطه شوم (۱۳۸۷)
محافظ (محمدجواد کاسهساز) (۱۳۸۷)
خیابان بیست و چهارم (سعید اسدی) (۱۳۸7)
پری دریایی (۱۳۸۸)
چهره به چهره (علی ژکان) (۱۳۸۷)
نفوذی (احمد کاوری مهدی فیوضی) (۱۳۸۸)
ازدواج در وقت اضافه (سعید سهیلی) (۱۳۸۹)
ما سه نفر (مهرداد فرید) (۱۳۸۹)
گلوگاه شیطان(۱۳۸۹)
پایان نامه (۱۳۸۹)
زنها شگفتانگیزاند (۱۳۸۹)
کیفر (حسن فتحی) (۱۳۸9)
قسمتی از فیلم عشقی ها مربوط به 40 سال پیش با بازی جمشید هاشم پور
منبع : فیسبوک و اینترنت