جمعه، خرداد ۰۵، ۱۳۹۱

اینها نقاشی نیستند تصاویری هستند واقعی تنها نقطه ای از دیار سرسبز من آذربایجان

فندق لی مشه سی
طبیعت جنگل فندق لو
درقسمت جنوب شرقی روستای خانقاه سفلی جنگلی به نام فندقلو وجود دارد که محصول آن فندق می با شد این جنگل زیبا به سه قسمت اصلی 1- فندقلوبزرگ (بویوک مشه) 2- فندقلو کوچک (عسی قیران)( کاظم مشه سی) تقسیم شده است که حد فاصل این دو 700 متر و ما بین این دو فندقلو جاده قدیم اردبیل به آستارا وچند زمین زراعی قرارگرفته است..که هر کدام از این سه قسمت اصلی را درپایین توضیح خواهم داد. در ایجاد این جنگل زیبا دست بشر دخالت نداشته بلکه دست قدرتمند طبیعت این طلای سبز را در این منطقه از جهان به وجود آورده است که جزء سرزمین خانقاه سفلی محسوب می شود و یکی از زیبا ترین و بهترین گردش گاه های خانقاه سفلی و منطقه نمین واستان اردبیل به شمار می آید. اشاره به اینکه از سال 1357 سازمان منابع طبیعی با همکاری آموزش وپرورش واز سال1375 شهرداری نمین در بیشتر زمین های زراعتی اطراف این جنگل تأسیسات تفریحی و گردشی را ایجاد نموده اند که در فصل بهار و تابستان هر سال مردم استان اردبیل واستان های دیگر از این تأسیسات بهره مند می شوند و دانش آموزان ودانشجویان وسایر سازمان های دولتی به عنوان اردوی علمی و تفریحی ازاین ناحیه دیدن می نمایند.





























تقسیمات ناحیه قوزی فندقلو: 1-(ممیش بگین کی)توضیح: مال محمد بیگ 2-(جمال قران)توضیح: راهی که جمال برای وارد شدن به داخل جنگل بریده بوده 3-(محمد چپری)توضیح:محمد برای خودش با حصار جدا کرده بوده.

ممش بگین کی): این منطقه در قسمت مغرب ناحیه شمالی قوزی قرار دارد ودرختان این منطقه از جنگل نسبت به سایر مناطق بلندتر و رفت آمد مشکل تر و فندق کمیاب می باشد.

جمال قران): این منطقه در قسمت مرکزی ناحیه شمالی قوزی واقع است وچون شخصی به نام جمال خان این نقطه از جنگل را برای راه کشاورزی آماده ساخته بود بنابراین این منطقه از جتگل را بنام جمال قران گفته شده است درختان این منطقه کوتاه وفندق های آن ریزمی باشد.

محمد چپری): در قسمت مشرق ناحیه شمالی قوزی قرار گرفته است و چون شخصی بنام محمد این ناحیه از جنگل را با چوب محصور کرده بوده به همین جهت این منطقه را محمد چپری گفته اند.فاصله درختان این ناحیه از جنگل نسبت به سایر جاهایش زیاد تر است و فندق این ناحیه درشت تر و زود رس می باشد.

تقسیمات ناحیه گونی فندقلو: 1-(اوست یول) توضیح: راه بالا 2-(سو داغیلان)توضیح: جایی که آب پخش می شود 3-(علی اکبر قیران یولاغی)توضیح:کسی بنام علی اکبر راهی برای عبور از داخل جنگل باز کرده بوده

اوست یول): این ناحیه به وسیله جاده ای تقریبا به عرض 3 متر بنام اوست یول به دو قسمت تقسیم شده است. و از درختان انبوهی پوشیده شده است که درختان این قسمت از جنگل بلندتر و نزدیک به هم هستند و خوکهای وحشی به علت تراکم و انبوهی درختان برای حفظ جان خود به این ناحیه از جنگل پناه می برند در ضمن فندق های این قسمت تا آخرهای فصل پاییز بر روی درختان دیده می شود.

سوداغیلان): این مناطق درقسمت جنوبی اوست یول واقع اند وچون در مواقع بارانی آب حاصل از باران های موسمی از این دو نقطه به طرف جاده اصلی گیلان جریان پیدا می کندبه همین علت به این دو ناحیه سو داغیلان گفته می شود و درختان این منطقه بلند وکشیده و قندق های آن بزرگ ولی کم می باشد

علی اکبر قیران یولاغی): در قسمت شمال شرقی گونی قرار گرفته و از چهره این قسمت از جنگل مشخص است که فندق های درشت و زود رس به بار می آید.

فندقلو کوچک یا همان (عسی قیران) : این جنگل کوچک در روبروی جنگل بزرگ (بویوک مشه) واقع شده است که جاده قدیم اردبیل به آستارا در میان این دو جنگل قرار گرفته است و محصول این بیشه هم فندق می باشد. شخصی به نام عسگر بیشترین فعالیت تخریب و قطع درختان از جانب وی در زمان های قدیم صورت گرفته است به همین علت نام این جنگل را عسی قیران گذاشته اند.
فندقلو (کاظم مشه سی):در شمال شرقی عسی قیران و در شمال بویوک مشه قرار گرفته که محصول این جنگل کوچک نیز فندق می باشد. و چون زمین های زراعی کاظم در اطراف این جنگل کوچک بوده به همین خاطر این قسمت از جنگل را کاظم مشه سی می نامند.وسعت این دو جنگل کوچک عسی قیران و کاظم مشه سی بر اساس گزارش منابع طبیعی جنگل استان اردبیل 14 هکتار می باشد.






Balatarin :: Donbaleh :: Azadegi :: Friendfeed :: Twitter :: Greader :: Email To: :: Qirmiz-da paylash! ::

۳۹ نظر:

  1. yashasin azerilar yashasin azerbaycan yashasin iran

    پاسخحذف
  2. المسون ایران یاشاسین آذربایجان

    پاسخحذف
  3. همه جای ایران سرای من است دلم واسه ایران تنگ شده واقعا جالبه مثل نروژهست من در شهری که زندگی می کنم این جوره زنده باد ایران وایرانی

    پاسخحذف
  4. متاسفانه با خشک شدن تعمدی دریاچه ارومیه از جانب حکومت فاشیستی فارس و بی تفاوتی ناسیونالیستهای ایرانی به ان ، آذربایجان به شوره زار تبدیل خواهد شد ، و اگر ما نجنبیم ، متاسفانه فارسها و ارامنه به آرزوی دیرین خود یعنی نابودی آذربایجا ن و ترکان آذری خواهند رسید .
    مطابق گزارشهای مستند تا پایان سال ٢٠١٣ دریاچه ارومیه محو خواهد شد و به دنبال ان هم آذربایجان .

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. Lotfan Tavahom Roe Kenar Bezar. Tork va Fars to Iran Farghi Ba Ham Nadrand. Shoma Alaki Mikhaheed Jodaee bevojood Biyarid. Hameyeh Iraninha az khoshk shodaneh yacheyeh Urumia Narahtand, check Tork, check Fars, chech Kord

      حذف
    2. پس اگر واقعا اینگونه است که میگویی ، پس چرا تا حالا هیچ صدایی ما از فارسها در حمایت ازدریاچه ارومیه نشنیدهایم ؟
      فارسها کجا برای این فاجعه محیط زیستی ، به خیابانها آمده اند ، که این بر دومش باشد . آخه با شعا ر و حرفهای دهان پر کن، هموطن هموطن گفتن ، که نمیشه بر واقعیات سر پوش نهاد .

      حذف
  5. بدبخت بیچاره من خودم اذری هستم این شر و ورها چی می گویی و ایران فارس و ترک نداره و تو بی سواد اگر تاریخ بخوانی حکومتهای ایران را بیشتر در دست اذریها بوده است تا اقوام دیگر و تو بی سواد طوطی وار ذرت و پرت نکن

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. درود بر تو هموطن آذری عزیز و خوشبخت ،

      آره بابا ولش کن این یارو ترک خر آذ ری بدبخت بیسواد ، که زرت و پرت میکنه همش .
      راستی تو که هموطن عزیز آذری و با سواد من هستی ، میخوام بدونم چند سال طول کشید تا کلاس اول رو قبول شی .
      آخه میدونی ترک اگر لقمان شود باز هم کلاس اول است .

      حذف
    2. to ye ash ghali ke mikhay ba in mozakhrafat beyne mellate iran kineh bendazi / man ye tehranieh asilam wa mokhlese hammeye hawatanane azari wa tork zabanam hastam / chakkkkkere hammeye azareeha

      حذف
    3. پاسخ به آن که گفته اید:"درود بر تو هموطن آذری عسزس و خوشبخت..."
      به نظر می رسد ، شما اندکی تا قسمتی دچار نارسایی مغزی همراه با مشکلات تربیتی هستید.یعنی که تمام آن زحماتی که پدر بزرگوارتان روی مادر نجیبتان کشیدند، برباد رفته است. گرچه جای نگرانی نیست. امروزه مدارس و مراکز خاص افراد عقب مانده در همه جای دنیا هست. آدرس بده خدمتتان؟ لطفا اگر تمایل دارید ، با یکی ازپدران محترمتان _ منظورم آن یکی که توی کشتارگاه کار می کند است- مشورت کنید. آدرس را خواهم داد خدمتتان.

      حذف
    4. ولا دمت گرم بچه تهرون ، ما هم مخلص هر چی آدم با معرفت هم هستیم و خواهیم بود .
      اما یه سوال مرد و مردونه ، تو رو به همون معرفتت قسم راستش بگو ،
      شما فارسها ، وقتی برای شادی و تفریح دور هم جمع میشد ، آیا برای تفریح و خنده ، اول چیزی که به فکرتون میفته ، تعریف جک ترکی برای هم نیست ؟
      وقتی مثلا از دست یک کسی، که از قرار ترک آذری هم باشه ، عصبانی بشی ، اول چیزی که نثارش میکنی لقب " ترک خر" نیست ؟

      حذف
    5. نتیجه تحقیقات انجمن علمی انسان شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران:
      طبقه بندی جوک های ملیتی در میان ایرانیان ( بخوانید قوم فاشیست فارس ) تعدادشان را با درصدهایی مشخص نموده است که به شرح زیر میباشد :

      جوک های ترکی(منظور ترک آذربایجان) : 70 درصد
      جوک های شمالی : 10 درصد، جوک های لری : 5 درصد ،
      جوک های قزوینی : 5 درصد،
      جوک های جنوبی : 5 درصد
      جوک های تهرانی : 2 درصد
      جوک های اصفهانی : 2 درصد
      جوک های کردی : 1 درصد
      این ارقام نشان دهنده دشمنی نهادینه شده ایرانیان ( قوم فاشیست فارس ) بر علیه ملت ترک آذربایجان میباشد.

      اما چه کسانی این جوکها را و به چه منظوری میسازند ؟ گزارش میگوید :
      به نظر می رسد سازندگان اصلی جوک "فارس"ها باشند که به دلایل خاصی ، در این تیپ از جوک ها به تشریح و اظهارنظر در مورد قومیت ها می پردازند.فارس ها با ساختن این جوک ها می توانند برتری خود را حفظ کنند، اعتماد به نفس قومیت ها را تضعیف نمایند و در نتیجه سلطه زبانی و فرهنگی خود را استمرار بخشند.جوک می تواند به عنوان یک مکانیزم،با ارائه تصویری سلیقه ای و گزینشی از دیگر قومیت ها فاصله خود با دیگری را حفظ کرده و حس قوم مداری و تفوق طلبی انسان ها را ارضاء نماید

      حذف
  6. dorod
    agha jan man yek fars hastam va chand sal ham dar tabriz zendegi kardam, va azarbayejan ra besayar doost daram, inja sokhan man ba oon ham mihani ast ke inja payam gozashte va baz bahs fars va tork ra pish keshide, baradar ya khahar ham mihan man in che sokhani ast ke shoma migooid? kodam fars khaste daryache oromie ra ke be jan tak tak ma iranian baste ast ra khosh konad? aziz man che kesi ba azrarbayejan doshman ast? azarbayejan sar iran ast va iran bedon azarbayejan nemitavanad bemanad, in che sokhan bihode va khonaki ast ke shoma migooid? agar bahs bar sar hokomat hokmat ke bishtar dast azarbayejanihast, magar in hokomat kam be farsha setam kardeh ast? az ghaza bishtarin setmha be farsha az janeb in hokomat shode ast, chera nefagh mi andazid, kesani mesl shoma tanha va tanha yek kar balad hastid va on in ast ke nefagh bein melat iran ijad mikonid va bahane be dast in rezhim jenayatkar midahid

    پاسخحذف
  7. ma.hame.iraney.hastejem.geraz,achonde,madr,koniy

    پاسخحذف
  8. زنده باد ایران و زنده باد آذربایجان و تمامی نقاط ایران!
    فقط میتونم بگم حیفه کارهای این حکومت رو به فارس یا آذری یا ... نسبت بدیم!
    این حکومت رو خیلیا تو این مملکت قبول ندارن ولی اگه هر کسی بخواد بگه این حکومت رو فلان قوم ایجاد کرده و به من چه و بخواد بخشی از خاک این مملکت رو زیر بغلش بگیره و بگه ما میخوایم جدا بشیم و سرنوشت بقیه مملکت به ما ربطی نداره، به خدا همون کاری رو می کنیم که حکومت میخواد!
    یادمون نره این حکومت قطعا میتونه مردم یک منطقه رو سرکوب کنه ولی کل ایران رو هیچ موقع نمی تونه سرکوب کنه!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ماهیت سیاسی جمهوری اسلامی استبدادی واستعماری، ماهیت ایدئولوژیک آن دینی و شیعی، ماهیت اتنیکی آن فارسی، ماهیت طبقاتی آن سرمایه داری، ماهیت جنسیتی آن ضد زن است.


      ماهیت استبدادی جمهوری اسلامی ملیت فارس و ماهیت استعماری آن ملیتهای غیرفارس در ایران را به محاق میبرد. ماهیت ایدئولوژیک این دولت را به سراشیبی رفتار دولت دینی میکشاند. ماهیت اتنیکی آن فارسی است وتمامی ساختار جامعه برپاشنه زبان فارسی میچرخد و تمامی بودجه فرهنگی کشور تنها وتنها صرف توسعه زبان فارسی میشود. در مورد ماهیت طبقاتی ویا ماهیت ضد زن رژیم دیگر لزوم به توضیح اضافه نیست.

      حذف
  9. انقدر به این مناظر افتخار نکن
    ٣٠ سال دیگه اونجا همش بیابون هست ویزد و کاشان و اصفهان ما سر سبز ،خواهی دید !!!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. khak bar saret bad bakht ke mesle bacheha fekr mikoni wa harf mizani to age irani boodi be abadi wa khorramieh har noghte az iran bayad eftekhar mikardi

      حذف
    2. چرا ازواقعیات فرار میکنی ! اینا چشم ندارن موفقیت ما فارس ها رو تو کویر ببینن ،با هیچی ببین اصفهان و یزد را چی کار کردیم !! الان کشور روی تهران و اصفهان می چرخه ،این ها میخواهند ،از امکانت ما استفاده کنند و اردبیل و تبریز اهوازشان را اباد کرده و بعد جدا شوند،همان بهتر که در فلاکت زندگی کنند
      به درک که کویر شه ،میخوان کمتر آبهای رود های دریاچه رو مصرف کنند

      حذف
    3. به زودی با افغان ها هموطن خواهید شد...خودتونو آماده کنید چون افغانها قراره هر کدومتونو از کون بکنن....کِرِم فراموش نشه....

      حذف
  10. در این که در آذربایجان و اردبیل ، مناطق سرسبز و مناظر بسیار زیبایی هست، اصلا جای شک نیست. ولی فکر می کنم بعضی از عکس هایی که گذاشته ای مربوط به استان گیلان است.گرچه مهم نیست و فرق چندانی نمی کند که در اردبیل باشد یا گیلان.

    پاسخحذف
  11. دوست من اب درياچه اروميه از طريق سدهاي متعدد مهار شده و دارد در خود آذربايجان مصرف مي شود وربطي به ديگر جاها ندارد.حساب كنيد جمعيت اين مناطق در اين 20 سال چقدر افزايش يافته و سطح زير كشت محصولات كشاورزي چند برابر شده.آنوقت مي فهميد علت خشك شدن درياچه چيست.براي اثبات آنكه مشكل درياچه كجاست اگر به ميزان مصرف آب 20 سال پيش برگرديد و ميزان مصرف آب شهري و حقابه هاي بخش كشاورزي را به همان 20 سال پيش برگردانيد و مابقي آب را روانه درياچه كنيدببينم آيا ديگر مشكلي پيش مي آيد؟لطفا اين كار كه گفتم انجام دهيد اگر مشكل حل نشد آنوقت بگوييد تقصير فارسها است.ايران كشور كم ابي است و تا به حال درياچه هاي مناطق فارس نشين مثل پريشان و بختگان و هامون و حتي رود خانه زاينده رود خشك شد ولي يك فارس نگفت كار هموطنان آذري من است.حالا نمي دانم اين آقايي كه خشك شدن درياچه اروميه را كار ما فارسها مي داند به دنبال چيست؟!تصور كن يك فارس خشك شدن بختگان يا پريشان را به اين آقا نسبت مي داد بيا و ببين چه قيامتي مي شد!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ارشناسان می گویند در صورت خشک شدن این دریاچه هوای معتدل منطقه تبدیل به هوای گرمسیری با بادهای نمکی خواهد شد و زیست محیط منطقه را تغییر خواهد داد. در مرداد ماه سال 1390 مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه موافقت نکرد و بعضی از کارشناسان محیط زیست معتقدند این امر به بحرانی تر شدن اوضاع دریاچه دامن خواهد زد، پیش بینی میشود در صورت خشک شدن احتمالی دریاچه شاهد بارش باران نمک در بسیاری از استان های همجوار باشیم.

      حذف
    2. در صورتی که دولت با جدیت مشغول هزینه کردن های نجومی برای رساندن آب به شهرهای کویری مانند گرمسار زادگاه احمدی نژاد ، از دریای خزر میباشد.

      حذف
  12. kos nane bnvis in ghsmaty az sarzamin iran ast agar rig be kafsh nadary

    پاسخحذف
  13. ای جاااااانم...عشق من آزربایجان...

    پاسخحذف
  14. ممنون من البته ترک یا آذری نیستم و آذربایجان هم فقط یک بار رفتم آن هم برای مأموریت کاری. ولی واقعا بسیار زیباست مناظر آنجا. بنازم به این کشور که هر نقطه اش زیباتر از نقطه دیگر است. با تشکر از شما دوست عزیز به خاطر عکسها.

    پاسخحذف
  15. واقعاخجالت داره كه اينهمه به جون همديگه مي افتيد و بدو بيراه نثار هم ميكنيد ... از بس بيچاره و بدبخت شديد كه هنوز هم تو جهل و ناداني بسر ميبريد هنوزم هم مثل اون عربهاي وحشي نفهم به جون هم افتاديد پس لياقتتون همين و همين و هميناست ... تا كي ميخواييد اين همه چرت و پرت به هم بگيد بابا يكم به اون عقلتون رجوع كنيد يكم اونو بكار بندازيد ...

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. شما که خود را عقل کل و دانای کامل میدانید ، و متاسفانه مانند اکثریت قریب به اتفاق فارسها ، ذهنیت و افکار فاشیستی و نژادپرستانه دارد . اگر سرسوزنی عقل و انسانیت داشتید ، هرگز یک ملت (اعراب ) را وحشی خطاب نمیکردید .

      حذف
  16. سوخوم ايرانا، ياشاسين آزربايجان

    پاسخحذف
  17. "Jange haftado mellat hame ra ozr beneh"
    chon nadidand hagigat rahe afsane zadand"
    aziz yoldashimiza ki zahmat chakib bu axilari sita goyublar, fagat muna digat elasinlar ki mutasifana Turk ya Fars milatimizin ayagi buralara chatsa, ashgalina bu mantagalari doldurub va aradan aparajaxlar.
    pas hadagal adress dagig vermaxdan gozadiyax.
    tabiaat ahli ozlari gedalar va bella gozal yerlari tapa bilalar!
    amm axilari share elamax chox gozal va soimali bir ish

    yashiyasiz

    پاسخحذف
  18. ایران من ، سرزمین کهنسال وجاودان من ،سرزمینم !ایران دوستت دارم،جنگلها،کوهها،،رودهای خشک شده ازاب ،زمینهای ترک خورده ی بدونه باران، خاکت را هر گونه که باشد میبوسم.هر ایرانی که ایران را دوست بدارد از کرد،ترک،عرب،بلوچ، فارس و..اگر خود را ایرانی بداند خانواده منست.

    پاسخحذف
  19. سلام
    یعنی چی که ترک و فارس نداریم؟ الان اگر شما فارس باشی حق تحصیل به زبون خودت رو داری، واسه خودت فرهنگستان زبان داری، نشریات فارسی رو می تونی به راحتی چاپ کنی، نمایشگاه کتاب که می ذارن حتی تو تبریز هم باشه فارسیه، همه این به اصطلاح هموطنانت باید بتونن به زبون تو حرف بزنن، شهرت از بودجه بیشتری برخورداره، فرش که یکی از هنرهای اصیل ترک ها است همین الان تو دنیا داره به اسم تو تبلیغ می شه و هزار تا تبعیض دیگه!
    من ترک نه تنها هیچ کدوم اونها رو ندارم تو جامعه به جرم ترک بودنم تحقیر می شم و تمام دارائی های فرهنگیم داره غارت میشه و حالا هم که دارن خونه ام رو به کویر تبدیل می کنن!
    فرق می کنه برادر فارس من، اصلا به این چیزا فکر نکردی، میدونم، تو درد منو نمی فهمی، تو نمی فهمی که پدران من بودن که مشروطه رو زنده کردن، خرم شهر رو آزاد کردن، تو نمی فهمی که ملت من چه زحمتی واسه ایران کشیده، اصلا واسه تو فارس کشیده، حیف قدرمو ندونستی، خیلی چیزا فدا کردم، واسه ی ما بود، من و تو، اما تو به من پشت کردی، متاسفم، اگر جدایی طلب شده ام، فکر نکون برام آسونه، مجبورم، مجبورم کردی!
    همین الانشم هویت آذربایجان رو از خیلی از شهرها مثل قزوین، همدان و ... گرفتی! چیکار کنم، فارسی رو دوس دارم اما زبون خودمو بیشتر دوس دارم، تو داری زبونمو، فرهنگمو نابود می کنی، من این همه حکومت کردم کدوم یک از این کارا رو با زبون تو کردم؟! مجبورم کردی، تو منو تجزیه طلب کردی، داری منو متهم هم می کنی؟!

    پاسخحذف
  20. همه جاي آزربايجان سراي من است

    پاسخحذف
  21. فارس های سگستان! لطفا گورتون رو از وبسایت های مربوط به آذربایجان گم کنید....بروید و با خردادیان خودتونو سرگرم کنید....

    پاسخحذف
  22. تو خیلی گه می خوری که آذری هستی و به آذری ها توهین می کنی....کیرم تو کون هر چی آذری که طرفدار فارس و سگستانه....خاک تو سرتون بدبخت های بی هویت...

    پاسخحذف
  23. آذربایجان بهشته و بهشت باقی خواهد ماند....فارس ها بروند کویر سگستان را شخم بزنند...

    پاسخحذف
  24. تو برو زیر علم همان الهامف سینه بزن ان اقا و درسته می باشد واقعان اذربایجان بهشته و گوه خوریش بتو نیامده

    پاسخحذف