دوشنبه، خرداد ۱۵، ۱۳۹۱

عسل ‏خالص سبلان،‌ عصاره شهدآميز گلهاي رنگارنگ و عطرآگين طبيعت سرسبز




عسل و سرشیر معروف ترین محصول و سوغاتی مناطق اطراف سبلان و به خصوص سرعین می باشد. دامنه ها و کوهپایه های حوالی سبلان به لحاظ تنوع گیاهی و ویژگی های اقلیمی، استعداد فوق العاده ای برای تولید عسل و زنبور داری دارد. بهترین نوع عسل در دامنه های پوشیده از سنبل، ریحان، پونه و گون سبلان تولید می شود و به سبب مرغوبیت شهرت بسیاری پیدا کرده است.


اما در مورد خصوصيات ظاهري و فيزيکي عسل

رنگ عسل بستگي به نوع شهد مصرفي دارد و از زرد بسيار روشن تا قرمز تيره متغير مي باشد (عسل آويشن قرمز رنگ ، عسل اقاقيا بي رنگ و عسل گياه اسپرس زرد طلايي است). منطقه ي جغرافيايي و شرايط آب وهوايي نيز در تعيين رنگ عسل بي تاثير نيست.
عطر و طعم : عطر و طعم هم مانند رنگ آن ، متناسب با گياهي است که زنبور از آن استفاده کرده است. خصوصيات شيميايي عسل عسل سرشار از مواد مغذي مختلف است. البته اين ترکيبات در انواع مختلف آن متفاوت است



ضریب بهداشتی بودن شهد عسل پایین است و مصرف کنندگان بهتر است آن را با موم آن خریداری کنند.

با اینکه شهدهای سالم نیز از عسل تولید می شود؛ولی استحصال شهد عسل در بسیاری موارد در اثر دادن حرارت زیاد به عسل های داخل موم انجام می شود که این حرارت زیاد باعث فعل وانفعالاتی در شهد شده و ممکن است خطراتی برای سلامتی انسان داشته باشد.

شهد های تقلبی عسل با جوشاندن شکر و اضافه کردن کمی عسل و یا اسانس عسل نیز تولید می شود که این نوع شهد هم برای سلامت انسان مضر است.

افرادی که به خرید عسل مبادرت می ورزند؛بهتر است عسل را در داخل مومکه به طور طبیعی توسط زنبور تولید می شود،خریداری كنند.
 مصرف روزانه یک قاشق عسل طبیعی برای سلامتی انسان بسیارمفید است و در بسیاری مواقع عسل طبیعی می تواند برای درمان برخی از بیماریها موثر افتد.

همچنین به افراد توصیه می شود از خرید عسل های رنگی و دارای طعم های مختلف نیز جدا پرهیز نمایند.با توجه به قابلیت‌های استان اردبیل در تولیدعسل خالص سبلان،این منطقه به عنوان قطب عسل‌ در ایران معرفی شده است.عسل به عنوان یک درمان حقیقی در برخی بیماری‌ها است و در کنار آن مبنای علمی و منطقی عسل علاوه بر خاصیت فراوان تغذیه‌ای وارزش غذایی دارای خواص متعدد درمانی و دارویی است.

















Balatarin :: Donbaleh :: Azadegi :: Friendfeed :: Twitter :: Greader :: Email To: :: Qirmiz-da paylash! ::

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر