قریب صد سال است كه
ملی گرایی افراطی یا به اصطلاح واضح تر تفکر پان ایرانیسم) انديشه اي كه ملت فارس را از ديگر ملتها برتر مي انگارند ) و
مركزگرايان ) كساني كه مي خواهند قدرت سياسي و اقتصادي را در تهران و مناطق مركزي-
فارس محدود سازند ) در حال نابودي هويت و هستي فرهنگي سایر ملیتهای ایرانی و به خصوص
تركها هستند چراكه آنها سربلندي ملت ترك را تحمل نكرده و قصد استعمار اين ملت را
دارند. در اين راه بطور عمده زبان ، فرهنگ و تاريخ ما را هدف گرفته اند. آنها با
استعمار فرهنگي ملت ما ، قصد هموار نمودن شرايط استعمار اقتصادي و سياسي را داشته
اند. ملتي كه زبانش را بگيرند و تحقيرش كنند از وسيله تفكر ، خلاقيت و پيشرفت
محروم شده و اعتماد به نفس خود را از دست مي دهد. چنين ملتي آماده استعمار شدن
است. بنابراين مبارزه عليه استعمار فرهنگي ، اقتصادي و سياسي شونيسم نيز با مبارزه
فرهنگي آغاز مي گردد. راه و مرحله اوليه مبارزه بازگشت به هويت واقعي خود و محافظت
از هستي معنوي و فرهنگيمان مي باشد. ملت ما براي رهايي از استثمار بايد ياد بگيرد
كه بدون وابستگي به ديگران بر روي پاي خود بايستد. چنين مبارزه اي هم سخت است و هم
آسان! با افزايش شعور ملي يك ملت استعمار آن ملت به آساني مقدور نمي گردد. با صرف هزينه هاي كم
مي توانيم شعور ملي ملتمان را افزايش دهيم. راه مبارزه تنها اسلحه به دست گرفتن و
يا مقابل اسلحه ايستادن نيست. راههاي ساده ديگري نيز هست كه تكرارشان خالي از
فايده نيست:
1- با فرزندان خود تركي صحبت كنيم . به آنها بگوييم كه زبان تركي چه زبان غني ، قوي و ريشه داري است.
1- با فرزندان خود تركي صحبت كنيم . به آنها بگوييم كه زبان تركي چه زبان غني ، قوي و ريشه داري است.
2 - خواندن و نوشتن به زبان تركي را ياد بگيريم. زبان تركي چند سال آينده شانس اين را دارد كه به عنوان زباني رسمي در آذربايجان پذيرفته شده و در مدارس بوسیله آن آموزش داده شود. براي اينكه در آنروز بي سواد محسوب نشويم از همين حالا بايد سواد آموزي به زبان تركي را شروع كنيم. به كودكان خود نيز خواندن و نوشتن به زبان تركي را آموزش دهيم. با نگرشي عميق تر متوجه مي شويم كه سواد زبان مادري براي فرزندانمان بسيار مهمتر از سواد زبان انگليسي است.
3 - براي كودكان و محل كار خود اسامي تركي انتخاب كنيم.
- 4جغرافيا و تاريخ واقعي آذربايجان و تركهاي
ايران و دنيا را فرا بگيريم.
- 5در تهران و شهرهاي دو زبانه ديگر ، مكالمات خود با مخاطبين نا آشنا را با تركي آغاز كنيم ، مگر اينكه از ترك نبودن مخاطب مطمئن باشيم.
- 6 هنگام ملاقات آشنايان ، يك كاست يا سي دي موسيقي آذربايجاني، يك فيلم آذربايجاني ، يك كتاب تركي يا در مورد هويت ، زبان ، تاريخ و يا فرهنگمان يك نوشته هديه ببريم.
- 7 به جاي كلمات وارداتي غير تركي كه در نتيجه ممنوعيت و محدوديتهاي زبان تركي در ايران وارد زبانمان شده اند ، از كلمات تركي استفاده كنيم.
- 8در كنسرتها و برنامه هايي كه در مناسبتهايي ملي آذربايجان برگزار مي شود ، فعالانه شركت كرده و دوستان و فاميلهاي خود را نيز همراه ببريم.
- 9جوكهايي را كه عليه ملتهاي غير فارس روايت مي شود ( تركي ، رشتي ، عرب، لری ...) سرزنش نموده و در نقل و روايت آنها شركت نكنيم.
- 10برای رونق شهر و دیار مادری خود و رشد رفاه عمومی در رده اول به خريد كالاهاي مورد نياز به اجناس ساخت آذربايجان ، يا ساخت شركتهايي با سرمايه آذربايجاني اولويت بدهيم.
- 11ما بايد اول فضولي و واحد و شهريار را بشناسيم بعد حافظ و سعدي و شكسپير را. سرمايه هاي فراواني از مالياتها و سرمايه هاي كشور ايران صرف رشد زبان و فرهنگ فارسي مي شود ما هم بايد زمان، انرژي و پول خود را صرف فرهنگ و زبان بي صاحب و مظلوم خود بكنيم.
- 12در ماشينها و مهماني ها و محلهاي عمومي فقط از موسيقي تركي استفاده كنيم . ابتدا به آموزش موسيقي خود همت بگماريم. ما صاحب يكي از غني ترين موسيقي هاي جهان هستيم. البته موسيقي فارسي نيز قابل احترام مي باشد اما در وضعيت كنوني پخش و فراگيري موسيقي فارسي حركت در جهت منافع و اهداف شونيسم است.
- 13در موقعيت فعلي كه مديريت آذربايجان و قوانين كشور به نفع آذربايجاني نيست ، در منطقه آذربايجان به افرادی که منکر فرهنگ ما باشند زمين و سهام شركتهايمان را نفروشيم. ارزان بفروشيم ، به خودمان بفروشيم. در حاليكه انبوهي از سرمايه هاي كوچ كرده آذربايجان در خارج از آذربايجان اسير تهران (مركز) شده است ، ما احتياجي به سرمايه سرمايه گذاراني نيستيم كه فردا ادعاي دارايي و زمينهاي ما را خواهند كرد.
- 14سرمايه دار هاي خود را تشويق كنيم كه با تحمل سختي ها ، در آذربايجان سرمايه گذاري كنند. آينده روشن و پتانسيلهاي اقتصادي آذربايجان را به آنها نشان دهيم.
- 15در مقابل توريستهاي غير ترك مهمان نواز باشيم اما فرهنگ و مدنيت خود را فداي چند سكه نكنيم و مسخ فرهنگ آنها نشويم. به جاي كسب نكات منفي فرهنگ توريستها ، ما مي توانيم نكات مثبت فرهنگ خود را به آنها نمايش دهيم.
- 16در معرفي هويت خود نگوييم من آذري هستم يا زبانم آذري است بلكه همانند پدران و مادران خود بگوييم من تركم و زبانم توركي است. در معرفي محل تولد و يا سرزمين اجدادي خود بگوييم من آذربايجاني هستم.
- 17حتي المقدور از خريد نشريات سراسري مركزگرا که سابقه توهین و تحقیر قومیت ها و ملتهای غیر فارس را داشته اند خودداري كرده و از نشريات دوست آذربايجان حمايت كنيم.
- 18در تشكيلات و احزاب سراسري مركز گرا شركت نكرده و از اين احزاب حمايت نكنيم. از افراد و احزابي حمايت كنيم كه درد ملت ترك را درك كرده و در فكر حل مشكلات اين ملت و آذربايجان باشند.
- 19كارتهاي تبريك و عروسي خود ، اس ام اس ها و اي-ميل هاي ما بين خود را به زبان تركي بنويسيم ، حتي اگر بلد نباشيم كه به زبان تركي صحيح بنويسيم.
- 20زنجان، اردبيل، تبريز، اورميه، باكو، نخجوان، گنجه، قزوین، همدان، خیاو، مراغه و ... همگي شهرهاي آذربايجان اند. اگر چه سيستمهاي تحميلي باعث تفاوتهاي فرهنگي اندكي بين اين شهرها شده است اما اهالي همه اين شهرها ترك هستند. با حمايت علني و معنوي از همديگرسياست تفرقه اندازي شونيسم را نقش بر آب كنيم. تفاوت سطحي ما در مقابل كينه عميق شونيسم نسبت به همه ما ناچيز است. هركدام براي كمك و تقويت يكديگر پتانسيل هاي زيادي داريم.
..............................................................................................
در فکر راه حل ها و
ایده های جدید باشیم.
بخوانيم و بيانديشيم.
نتايج تفكرات خود را بدون ترس و خجالت بر روي كاغذ بياوريم. هر انديشه انساني
ارزشمند است.
وار اولسون
آذربایجان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر