یکشنبه، اردیبهشت ۰۳، ۱۳۹۱

ترکها در تاریخ جهان





ترجمه زیرنویس ویدئو:

اگر اعتقاد قدیمی ترکها بر وجود نشانه ها و خداپرستی، مربوط به  70 هزار سال پیش در آسیا باشد و اگر 25 هزار سال قبل در اسیا که فرهنگ سرخپوستی بوجود آمد صدها خصیصه مشترک هم داشته باشند و زبان شناسان هم سه هزار سال قبل از میلاد وجود زبان ترکی را قبول کنند ولی به طور کلی  بدلیل کمبود اسناد تاریخی ،باید گفت که تاریخ ترکها از هونهای اسیایی شروع شده است.
خیلی از قبیله های hint-ari  از آسیای میانه به غرب فرار میکردند.
تاریخ شناسان غربی به این دوره ، turkic expension میگویند.
هجوم آوارهای (avar) مغول سبب هر چه پراکنده تر شدن هونها گردید.ترکهای تاب قاچ خاندان وی (wei) ایجاد کرده و 200 سال در شمال چین حکم راندند.با حمله هونها به اروپا،kavim ها به قدرت رسیدند به همین دلیل جغرافیای قومی اروپا به کل تغییر کرد.یکی از نتایج این حمله سرنگونی امپراطوری رم بود.
گوگ ترکها که آوارهای مغول را شکست دادند در قرن ششم میلادی به یک ابرقدرت تبدیل شدند و از اقیانوس ارام تا دریای سیاه حکم راندند.
«آنکه سرش باقی مانده بود سرش را خم کردم و آنکه زانویش راست بود زانویش را خم کردو»  (بیلگه خان)
اویگورها فرهنگی غنی بوجود آوردند وحتی بودیسم را هرچه بیشتر اشاعه کردند.بعد از قبول اسلام فرهنگ راهبی به فرهنگ درویشی تبدیل شد.ترکهای خزر بزرگترین دولت یهودی را تشکیل دادند.در تشکیل اسرائیل در سال 1948 بسیاری از مهاجران یهودی روسیه از نوادگان خزرها بودندبلغارهای ترک بعد از قبول مسیحیت با اسلاوهای بلغار در هم آمیختند .الفبای قدیمی ترکی را با حروفهای یونانی در آمیخته و الفبای کیریل بوجود آوردند.بلغارهای ایتیل (itil) ترک ماندندو مسلمان شدند.ترکهای اونوقور به اتحاد قبیله هایی که بیشترشن مجار بودند پیوسته و رفته رفته مجار شدند.اولین سلسله بزرگ که اسلام را کلا قبول کردند قره خانیان بودند.سلجوقیان نیز بیزانس ها را شکست داده و به آناتولی مهاجرت کردند
امپراطوری مغولان نیز در اصل بیشترشان ترک بودند و در اردویشان از هر 8 سرباز یکی مغول و بقیه ترک بودند.
بدین سبب قسمتهای غربی امپراطوری در زمان کمی ترک شدند.آنهایی که برده به مصر رفته بودند پادشاهان مصر گردیدند.بعد از امپراطوری مغولان هم به جایشان خاندانهای ترک به قدرت رسیدند در حالی که امپراطوری روس خاندانهای ترک را تک تک از میان می برد امپراطوری عثمانی به بزرگترین وسعت خود می رسید.
تاثیر فرهنگ عثمانی بر اروپا باعث بوجود آمدن رنسانس در اروپا گردید.امپراطوری بابور برای اولین بار در تاریخ هندوستان یک کشور گردیده بود حاکمان ترک با احداث بناهایی مانند تاج محل شخصیت تازه ای به هندوستان بخشیدند.
فامیلی (khan) که بیشتر در هندوستان و پاکستان به چشم میخورد میراثی از خاندان ترکهاست و بیش از 200 میلیون نفری که به زبان اردو صحبت میکنند کلمه اردو نیز از زبان ترکی گرفته شده است.
زبان هندوستان زمانی که انگلیسی می شد روسیه هم به سرعت بزرگ گردیده و ترکستان را در تنگنا قرار میداد.
در زمان لنین و استالین در روسیه 60 میلیون انسان مردند.با نیرومند شدن امپریالیسم دنیای ترک کوچکتر میگردید.
امپرالیستها حتی قصد تقسیم آخرین کشور مستقل ترک آنادولی را نیز داشتند اما مبارزه رهایی ترکها مانع آن گردید.
مصطفی کمال آتاترک در سال 1923 جمهوری ترکیه را رسما اعلام کرد.60 سال ترکیه تنها کشور مستقل ترک باقی ماند.بدین سبب قرن بیستم،قرن تاریکی در تاریخ ملت ترک گشت.
اما در تاریخ 1989 دنیای ترک باز هم بزرگتر گردیده و 5 کشور مستقل ترک نیز اعلام استقلال کردند:
جمهوری قزاقستان-جمهوری آذربایجان-جمهوری ازبکستان-جمهوری ترکمنستان-جمهوری قرقیزستان
اما هنوز هم ترکهای بسیاری منتظر استقلال خود هستند:
جمهوری چواش-جمهوری تاتارستان-جمهوری باشقوردستان-جمهوری آلتای-جمهوری hakasya- جمهوری tuva - جمهوری kabardino-balkar  و  ...
در قرن حاضر بسیاری از چیزها میتوانند تغییر کنند.




Balatarin :: Donbaleh :: Azadegi :: Friendfeed :: Twitter :: Greader :: Email To: :: Qirmiz-da paylash! ::

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر