یکشنبه، اردیبهشت ۰۳، ۱۳۹۱

چشم انتظار فلامینگوها در ساحل کویر ارومیه!




باید گفته شود که روشنفکران و طرفداران محیط زیست و باستان گرایان که به تخریب پاسارگاد و بی آب ماندن کویرهای خشک مرکزی ایران  اشک می ریزند در رابطه با مرگ دریاچه اورمیه سکوت می کنند، کمتر دیده می شود که پژوهشگران غیر آذربایجانی به این ثروت ملی بپردازند و در همبستگی با آذربایجانی ها در حفظ دریاچه اورمیه کوشا باشند. دریاچه اورمیه جایگاه ویژه ای در تاریخ و قلب مردم آذربایجان دارد، در تابستان های گرم کودکان، جوانان گاهی با خانواده و گاهی تنها و یا با دوستان به سوی دریاچه می روند. کودکان خیاری در دست می گیرند که هنگام ضرورت به چشم های خود می مالند تا از سوزش نمک پیشگیری کنند. خانواده ها نگران غرق شدن فرزندان خود نیستند زیرا شوری آب مانع از آن می شود. در باغ های پیرامونی دریاچه انگور، سیب درختی، بادام و محصولات دیگر فراوان است. در سال های پیشین گردشگاه ها و تفریگاه هایی هم برای مسافرین ساخته می شد که با حاکمیت جمهوری اسلامی و در مخالفت با خوشحالی و خوش گذرانی مردم جلو آن گرفته شد و مردمی که از این راه امرار معاش می کردند پراکنده شدند.
به امید روزی که دریاچه ارومیه نیز به مانند ابوموسی و تنبهایش ارزشی یکسان برای ایران دوستان داشته باشد.

Balatarin :: Donbaleh :: Azadegi :: Friendfeed :: Twitter :: Greader :: Email To: :: Qirmiz-da paylash! ::

۱۶ نظر:

  1. این حرفا چیه؟ قلب مردم اهواز و خوزستان به عشق آذری های عزیز و دریاجه ارومیه می تپد ... زنده باد ایران

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اینا درد مارو ندارن درده پولایی رو دارن که از اذربایجان میگیرن دقیقا همینه که شما گفتین زنده باد ایران و ایرانی

      حذف
  2. خاک بر سر فاشیست و نژآدپرستتون کنند پان ترک های احمق،همه ایرانیان از بلوچستان گرفته تا تهران همه مردم ایران دلشان برای دریاچه ایرانی ارومیه میتپد.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اولا سعی نمایید ادب را رعا یت بفرمایید ، ثانیا از طرز خطاب نمودن مردم آذربایجان ، معلوم است ، که چقدر دلتان برای آذربایجان میتپد . ثالثا هیچ قومی در نژاد پرستی و فاشیست ، با عرض معذرت به پای قوم فارس نمیرسد ، نگاه کنید لطفآ به رفتارتان با همزبانان افغانیتان .

      حذف
    2. اولا که توی جمله اصلا اذربایجان نبود ثانیا ما برای هر قوم و ملتی در ایران حاضریم جونمونم بدیم که در جنگ 8ساله به هم ثابت کردیم که برای ایران در کناره میمانیم ثالثا اگر ایرانی هستی باید کناره هم ایران وبسازیم فارس و ترک و لر و عرب کناره هم رابعا این رفتاره مردم ایران باا فغانها نیست دولته که صد در صد هم اشتباه میکنه اگر عملی بده باید تقبیح بشه ولی اگه کسی فکر کرده ایران چند پارچه میشه اب در هون میکوبه من خودم ترکم این حرفه اکثریت مردم ترک زبانه

      حذف
    3. ۱: لطفآ بگوید با چه معیار علمی ، متوجه شدید که اکثریت مردم ترک زبان در ایران دقیقا نظر شما را دارند؟
      ۲: رفتار قوم نژاد پرست فارس ، تنها مربوط به دولت ایران نمیباشد ، اگر قدری منصف باشید، هر روز این رفتارها را در کوی و برزن میتوان به وفور دید .
      ۳: ایرانیها از هر قومی، کنار هم باشند ، تا قوم فارس هر روز بیشتر آقایی کند . آنها را بیشتر تحقیر نماید، بشوند سوژه جوکهای آنها . لشکر عاشورا این همه فداکاری نمود ، آخر سر شدیم سوسک که زبان خود را هم نمیداند و باید بر سرش زد.

      حذف
  3. اینا دارن ایران و نابود می کنن ترک و لر و فارسم نداره شما به جای حرف زدن از طرف مردم ایران از طرف دولت کثیف اذربایجان حرف نزنید یاشاسین اذربایجان یاشاسین ایران هیچ کس نمیتونه تکه ای از خاک ایران و ازش جدا کنه همه مردم برای زنده شدن دوباره دریاچه ارومیه کنار هم هستن........

    پاسخحذف
  4. دوست عزیز آذری هموطن من من اهل بندرعباس هستم تقریبا به تمام نقاط ایران عزیز سفر کرده ام و دوستانی دارم که عزیزشان میدارم در شهر من عزیزان آذری بسیاری در زمینه های مختلف مشغول به کار و زندگی هستند بسیاری از آنان دوستان منند و احترام و محبت متقابلی داریم واکنش ایرانیان را در قبال دریاچه ارومیه کمتر از موضوع جزایر نمیدانم کافیست به پست های گوناگونی که سال گذشته و در اوج هعتراضات آذری ها در اینترنت از داخل و خارج ایران ارسال شد توجه کنید دیگر هیچ ایرانی سر سروری ندارد که ظلمی که به ناروا بر ایرانمان میرود کرد و پارس و بلوچ و آذری نمیشناسد یقین بدان اگر ستار خانی در هر نقطه ای از این سرزمین پیدا شود همه در رکابش خواهیم بود در داستان اعتراضات ارومیه باور کن قلب بسیاری از ایرانیان آنجا بود والبته لحظه ای به این موضوع فکر کنیم اگر دشمنی بین ایرانیان پا بگیرد به نفع چه کسانی ست اگر قرار باشد همه دوستان آذری در اثر ایجاد این دشمنیهااز سایر شهرهای ایران مجبور به بازگشت به دیار خود باشند چه اتفاقی خواهد افتاد بر سر شاخ نشسته اید و آنرا میبرید ؟ بدون شک یکپارچه شدن آذربایجان شمال و جنوبی آرزوی همه ی ایرانیان است باشد که آنان هم پس از چندین سال به دامن مام وطن ایران عزیز بازگردند !!

    پاسخحذف
  5. دوست عزیز بندر عباسی ، که با ادب فراوان پاسخ فرمودید ، وظیفه خود میدانم که من هم در نهایت ادب پاسخ شما عزیز را بدهم .
    دوست گرامی ، شما که به اکثر نقاط ایران سفر نموده ید ، بهتر از من میدانید، آنچه به ظاهر مانند " ما همه ایرانی هستیم " و غیره ، گفته میشود ، با آنچه در عمل اجرا میگردد بسیار متفاوت ، و گاه کاملا متنا قض . میباشد .
    ایرانی ، به معنای فارسی و فارس بودن است ، ای کاش مانند نوشته زیبای شما بود ، و اینگونه نبود .
    زمانی که در ایران بودم ، به عنوان یک مهندس به کارگاه شرکتی در بندر خمینی در جنوب رفته بودم ، دم در به فاصله ۳۰۰ متری کارگاه با کنترل بسیار شدید و توهین کننده با همه مراجعین برخورد نمودم ، وقتی با اعتراض وارد شرکت شدم ، مسولین ان شرکت با عذر خواهی گفتند ، ورود کلیه ا عرا ب به داخل شرکت اکیدا ممنو ع میباشد ، و ما با هیچ عربی کار نمیکنیم ، لحظه ی خودم را جای ان انسان عربی ، که این شرکت بر سرزمین ا و قرار دارد ، و از منابع سرزمین مادریش همه به اصطلاح هموطنانش به جز او ، به جرم عرب بودن ، بهره میجویند .

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. دوست عزیز باید بین رفتارهای اجتماعی مردم و ندانم کاریها و بعضا رفتارهای عامدانه سردمداران تفاوت قائل شد ظزفیت اجتماعی مردم آنقدر هست که رفتارهای غلط و تبعیض آمیز درمیان خود را و همچنین نگاه خودبرتربینی را در خود در زمانی بسیار کوتاهتر از آنچه به قهقرا رفته اصلاح کنند مزیت در این است که در یک حرکت رو به اصلاح مردم ما همیشه جلوتر از حکومت بوده اند سالها پیش در خوابگاه دانشجویی اتفاقی افتاد که همواره در ذهن دارم در اوج بسته بودن محیطدانشگاهی یکی از هم خوابگاهی های ما که اهل میانه بود در اتاق خود تار مینواخت که مورد اعتراض حراست قرار گرفت اما با پافشاری ادامه داد مسئول حراست که پشتیبانی ما را که در اتاق مجاور بودیم از او دید با عصبانیت رفت و با تعداد زیادی از نگهبانان و اعضای انجمن وعده ای همفکرانشان برگشت با صدای شکسته شدن در اتاق دوست میانه ما هم از اتاق بیرون آمدیم و درگیری شد جالبه که بدانی مهمان من که عرب خوزستانی بود بیشترین آسیب فیزیکی را دید و یکی دیگر از ساکنین خوابگاه که اهل زاهدان بود و چندان نمیشناختیمش دستش زخمی شد و تعدادی از ما هم کارمان به کمیته انضباطی رسید آنجا قومیت مهم نبود حقیقت اهمیت داشت در حال حاضر هم اگر برخی توهین های لفظی در قالب جوک را که البته و متاسفانه فقط مختص آذری ها نیست درنظر نگیریم وامید به اصلاح این ناهنجاری داشته باشیم برخورد عمومی مردم در مناسبتهای روزانه عموما دوستانه است و این جای امیدواری دارد که اگر تحریکات و سیاستهای غلط حاکمین حذف شود سرعت اصلاح هم در بین مردم شدت بگیرد مطمئن باشید نقطه به نقطه این مرز و بوم در قلب تک تک ایرانیان جای دارد و اصلاح را از خودمان شروع کنیم نفر به نفر ده به ده شهر به شهر تا بتوانیم جامعه ای خالی از تبعیض و جنگ برای فرزندانمان باقی گذاریم نه محیطی آکنده از کینه (از بندرعباس )

      حذف
  6. عزیزم اگر می بینی که مساله دریاچه ارومیه مثل ابوموسی نیست علت آنست که این مساله یک مساله داخلی است ولی مساله ابوموسی مساله ای با یک دشمن خارجی.در ثانی صرفا دریاچه ارومیه که نیست ,مگر دریاچه های پریشان و بختگان و هامون خشک نشدند؟!اینها که دیگر در مناطق فارس نشین بودند,اگر واقعا همه چیز با فارسها است پس اینها نباید خشک می شدند؟!چرا شما آنموقع هیچ اعتراضی نکردید؟!چرا شما سکوت کردید؟!چرا همه سکوت کردند؟!این سکوت در برابر دریاچه ارومیه هم از جنس همان سکوت است!عزیزم من خودم فارس هستم ولی ما فارسها شما آذریها را هموطن عزیز خود می دانیم و بسیار دوستتان داریم.اگر یکسری هم داخل ما احیانا جک می گویند اولا آدمهای نفهمی هستند ثانیا ما فارسها خودمان برای خودمان جک داریم و جک اصفهانی ,کاشانی,رشتی,مشهدی و.... حتما شنیده ای ثالثا شما که بدتر توهین می کنید و فریاد می زنید خلیج عربی!ایا این توهین نیست و جالب انجاست که دارید از پول نفت و گاز همین خلیج استفاده می کنید که اگر این خلیج عربی بود عربها به شما هیچی نمی دادند!عزیزم زیاد بدبین نباش . باور کن همان هموطنی که برایت جک می سازد پایش بیفتد جانش را برایت می دهد.

    پاسخحذف
  7. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سلام قارداش نئجه سن؟هر زامان ایمکان اولسا منیم ایمیلیمنن بیر تاماس توت:
      emre.taysiz@gmail.com
      taymazamiri@yahoo.com
      فیسبوک ای دیم ده آشاقادا واردی

      حذف
    2. yasha . bi sharaflar manim idimi block eladilar !tractor postlarina gora !bo balatarin chox haram zadade

      حذف
    3. منه ایمیلو ور دعوتنامه گوندریم داریخما قارداش

      حذف