چهارشنبه، تیر ۱۴، ۱۳۹۱

سپاهیزاسیون فوتبال ایران


نظامی کردن فضای ورزش ایران، به ویژه عرصه فوتبال، با صدها هزار تماشاچی و درآمد هنگفت از طریق آگهی های تبلیغاتی، در پی دراختیار گرفتن بیش از 60 درصد اقتصاد کشور و پروژه های بزرگ ساختمانی و جایگزین کردن استانداران و بسیاری از مقامات دیگر با سرداران سپاه و بسیج، صورت می گیرد.

اما سوال اساسی این است که جبهه گیری تنها در خصوص باشگاه تراکتورسازی برای چیست؟

در زیر عینا مطالبی در مورد برخی تیمها و باشگاههای ورزشی که توسط سپاهیون و نیروهای نظامی و حکومتی اداره میشوند آورده میشود تا پاسخ این سوال برای خواننده قابل درک باشد:

سردارمحمدرضا رویانیان؛ مدیرعامل نظامى پرسپولیس
محمدرضا رویانیان از سال ۱۳۶۱ وارد کمیته انقلاب اسلامی شهرستان نور شد و بتدریج به فرماندهی کمیته سپس با ادغام کمیته و شهربانی به عنوان فرمانده نیروی انتظامی نور و بعد از آن به عنوان فرمانده نیروی انتظامی مازندران منصوب شد. وی به عنوان اولین فرمانده پلیس تازه تاسیس ۱۱۰ منصوب شده و تا سال ۱۳۸۰ رییس مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰ بوده‌است. پس از آنکه سردار رویانیان در جایگاه فرماندهی پلیس راهنمایی و رانندگی قرار گرفت ، تا سال ۱۳۸۴ در این سمت بود و با جایگزینی اسماعیل احمدی مقدم به جای محمد باقر قالیباف،انصاری نیز جایگزین وی در سمت فرماندهی راهور ناجا قرار گرفت. محمدرضا رویانیان، از سال ۱۳۸۶ با حکم محمود احمدی نژاد،رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور شد.از دیگر مدیرعامل های نطامی پرسپولیس میتوان به اکبر غمخوار اشاره کرد.این تیم به تازگی حدود دو میلیارد تومان برای جذب مربی پرتقالی خود هزینه کرد که مربی قبلی مصطفی دنیزلی نیز به همین میزان حقوق مشغول به کار بود.این مبالغ علاوه بر حقوق و مبلغ قرارداد بازیکنان جدید این تیم میباشد!
سردار مصطفى آجورلو؛ مدیر عامل سابق پاس و استیل آذین
یکى دیگر از سرداران شناخته شده فوتبال ایران سردار مصطفى آجورلو است. سردارى که مدتى در باشگاه پاس بود و بعدها به سازمان ورزش شهردارى تهران و سپس باشگاه استیل آذین رفت و تا هفته قبل که به دلیل اختلاف با حسین هدایتى مالک باشگاه بر سر على کریمی، فوتبالیست مشهور ایرانى از این باشگاه رفت، مدیریت باشگاه استیل آذین را برعهده داشت.
او همچنان رییس اتحادیه فوتبال ایران است که تشکلى غیر رسمى از صاحبان باشگاه ها به شمار مى رود.
سردار کریم ملاحى؛ مدیر عامل پاس همدان
در همدان همه کاره تیم پاس سردار ملاحى است. سردار کریم ملاحى از فرماندهان ارشد سپاه بود که سال ها مدیریت باشگاه پاس تهران و ابومسلم مشهد را برعهده داشت. سردار ملاحى هم اکنون نیز مدیر عامل تیم پاس همدان از تیم هاى حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران است .
سردار شهریارى؛ مدیر عامل صباى قم
در قم نیز سردار احمد شهریارى تصمیم گیر اصلى تیم صبا است. سردار شهریارى مدیر عاملى صباى قم یکى دیگر از تیم هاى حاضر در لیگ ایران بر عهده دارد. تیم صبا وابسته به صنایع باطرى سازى نیروهاى مسلح است و مدیر عامل آن از میان سرداران ارشد انتخاب مى شود.
خراسان؛ دارنده بیشترین سرداران فوتبال ایران
اما شاید هیچ شهرى چون مشهد و هیچ استانى مانند خراسان رضوى، شاهد حضور سرداران سپاه در فوتبال نباشد. هر دو تیم معروف مشهدى یعنى «ابومسلم» و «پیام مقاومت» در سال هاى اخیر همواره توسط سرداران سپاه اداره شده اند.
سردار هاشم غیاثى راد، جانشین کنونى فرمانده سپاه امام رضا استان خراسان نیز که پیش از این مدیر عامل باشگاه پاس تهران و ابومسلم مشهد بوده، هم اکنون از ذى نفوذترین مسولان ورزشى مشهد است.
سردار شاکرى، نایب رییس هیات مدیره باشگاه پیام مشهد نیز از دیگر سرداران فوتبال خراسان است.
تیمهای سپاهان و ذوب آهن اصفهان نیز متعلق به کارخانجات صنعتی استان اصفهان است که تمام درامدها و خرج و مخارج میلیاردی بازیکنان و مربیان این تیمها توسط همین کارخانجات و در واقع از پول بیت المال مردم ایران پرداخت میشود.
تیم نفت تهران نیز وابسته به شرکت ملی نفت ایران میباشد و بدین جهت کل پرداخت های مالی این تیم توسط یک شرکت ملی انجام میگیرد.
تیم مس کرمان نیز متعلق به صندوق بازنشستگی مس از زیر شاخه های شرکت ملی صنایع مس ایران میباشد و از طریق این نهاد ملی ساپورت میشود.
سایپا کرج نیز یکی از تیمهای صنعتی لیگ برتر است که توسط کارخانجات خودروسازی سایپا اداره میشود
باشگاه فجرسپاسی متعلق به بسیج مستضعفین نیز که توسط سردار جعفر جعفری اداره میشود تمامی مخارج خود را مدیون این نهاد حکومتی میباشد.
تیم ملوان بندر انزلی نیز وابسته به نیروی دریایی ایران است و علاوه بر دریافت کمکهای مالی این نهاد نظامی حق جذب بازیکن -سربازها را نیز دارد.
باشگاه تراکتور سازی که با لقب آل قوردلار (گرگهای سرخ) شناخته میشود هم اکنون دارای سهامدارنی از سپاه عاشورا و سایپا و موسسه قرض الحسنه جوانان خیر میباشد.
صنعت نفت ابادان هم بودجه خود را توسط وزارت نفت و پالایشگاه ابادان تامین میکند
باشگاه شاهین بوشهر تحت پوشش سازمان انرژی اقتصادی پارس جنوبی میباشد و هزینه های خود را غالبا از این طریق تامین میکند.
باشگاه فولاد خوزستان نیز دیگر تیم صنعتی میباشد که بودجه تیمداری خود را از شرکت فولاد خوزستان دریافت میکند.
سردار عزیز محمدى؛ رییس سازمان لیگ ایران
دیگر سرداران عبارتند از: احمد شهریارى، مدیر عامل صباى قم؛ سردارمحمد حسین جعفری که به تازگی جانشین سردار ناصر شفق شده است و هر دو تیم ابومسلم و پیام مقاومت مشهد که زیر نفوذ سرداران على صلاحى، استاندار کنونى خراسان، هاشم غیاثى راد، جانشین کنونى فرمانده سپاه امام رضا استان خراسان و سردار شاکرى، نایب رییس هیات مدیره باشگاه پیام مشهد، هستند.
اما عالى مقام ترین سردار حاضر در فوتبال ایران را باید، سردار عزیز محمدى دانست. فردى که هم اکنون رییس سازمان لیگ ایران است و مسابقات لیگ برتر ایران تحت نظر و مدیریت وى برگزار مى شود.
میلیاردها تومان درآمد فوتبال ایران از جمله تجارت پر سود پخش تلویزیونى مسابقات و آگهى هاى آن تحت نظر سردار عزیز محمدی مدیریت مى شود.
مسابقات لیگ برتر ایران توسط ام تی ان ایرانسل که درصد بیشتر آن متعلق به بنیاد مستضعفین سپاه میباشد حمایت مالی میشود.
این موارد تا جایی پیش رفته که هم اکنون تمامی باشگاههای فوتبال حاضر در لیگ برتر دارای پایگاه بسیج میباشند.البته بسیج و سپاه و سرداران آنها هم اکنون در سطوحى بالاتر از فوتبال در ورزش ایران نیز حضور دارند . بسیج حالا سازمانى تحت عنوان سازمان بسیج کشور دارد که ریاست آن را سردار محمد آقا میر برعهده دارد. سردار آقا میر پیش از این جانشین فرمانده بسیج تهران، پایتخت ایران، بوده است. او علاوه بر اینکه رییس سازمان بسیج ورزش است هم چنین رییس سازمان ورزش شهردارى تهران نیز به شمار مى رود.
سازمان بسیج مستضعفین که یک نیروى شبه نظامى است طى ماه هاى گذشته با فرماندهى سرتیپ محمد رضا نقدى تلاش کرده تا دامنه شعبات خود را در دانشگاه ها، مدارس، کارمندان و اقشار و اصناف مختلف توسعه و گسترش دهد و حالا به نظر مى رسد دامنه نفوذ آنها در ورزش ایران بویژه در فوتبال نیز روز به روز در حال گسترش است.



و این قصه ادامه دارد ...


Balatarin :: Donbaleh :: Azadegi :: Friendfeed :: Twitter :: Greader :: Email To: :: Qirmiz-da paylash! ::

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر