جمعه، اسفند ۱۸، ۱۳۹۱

و امروز فوتبال جای خود را به خالی کردن عقده های نژادپرستانه داد


 18 اسفند ، ورزشگاه آزادی، تهران
روزی که برای همیشه لکه ننگی برای فوتبال و جامعه به اصطلاح فرهنگی و ورزشی ایران در اذهان عمومی ثبت شد و تا مدتها به یادگار خواهند ماند.اتفاق قابل ملاحظه و کاملا برنامه ریزی شده ای به وقوع پیوست  تا روح واقعی ورزش قهرمانی جای خود را به عمیق تر شدن فاصله بین نژادها بدهد.اشتباه نکنید این فاجعه تنها از سوی چند تماشاگرنمای همیشگی رخ نداده است بلکه چنان یکصدا و هماهنگ به وقوع پیوست که سیمای جمهوری اسلامی از عدم پخش این صحنه ها عاجز ماند.

 

صدا و فریاد نژادپرستانه ای که سطح فرهنگی و نوع دیدگاه اجتماعی حاکم بر پایتخت نشینان به ظاهر فرهنگ مدار و پیشرو بر سایر مردم ایران را به نمایش گذاشت.شعار «کی... تو کو... هرچی ترکه» وقاهت عده ای نسبتا زیاد را ثابت کرد که در عین نژآدپرست بودن همیشه مدعی برادری و برابری بین تمام مردم کشورند! این شعار از لحظات آغازین بازی امروز از طرف تعداد زیاد تماشاگران تیم پایتخت داده شد و دامنه آن حتی یقه کادر داوری و بازیکنان تیم تبریزی را هم گرفت.فحاشی و توهین های ناموسی که گزارشگر بازی نیز به حجم زیاد آن اذعان کرد.تا جایی که تیم داوری به لحاظ عدم امنیت روانی در شروع نیمه دوم بازی از ادامه قضاوت تا لحظاتی انصراف دادند.




ملتی که همیشه فوتبال دیگر کشورهای منطقه مخصوصا عرب ها را به سخره گرفته و با لحنی توهین آمیز تیمهای این کشورها را به ضدفوتبال بودن محکوم میکردند حال 90 دقیقه چنین شیوه بازی را الگوی خود قرار داده و به جهت اخراج بازیکنی به سبب ضربه به بازیکن حریف،زمین و زمان را به هم دوخته و الفاظی رکیک و ضدنژادی به کل جامعه ترکزبانهای ایران نثار کردند.
عدالت رسانه ای هم در اوج خود بود و این شعارها از همان ابتدا به صورت زنده و مکررا از گیرنده های تلویزیونی پخش شد.
برخی از این پایتخت نشینان هم به جهت تلافی عقده های شخصی و سیاسی پرچم کشور ارمنستان را به نشانه زهر چشم گرفتن از مردم آذربایجان و یادآوری قتل عام هزاران آذربایجانی بی گناه به دست داشناکهای ارمنی در اواخر جنگ جهانی دوم ،به دست گرفته بودند.


بازی های این چنینی به جهت  حساسیتی که دارند در افکار مردم ماندگارند ولی همیشه برد و باخت یک طرف ماجرا نیست.به هر قیمتی نباید روح واقعی بازی ورزشی با دشمنی و کینه و افکار نژادپرستانه لگدمال شود.هموطنان تهرانی امروز ثابت کردند علی رغم شعار همیشگی شان بر برابری و برادری،هیچگونه احترامی به ملیتهای غیرفارس زبان کشور ندارند و با آرمان های بشردوستانه بین المللی فاصله ای زیاد دارند.

 

پیروز واقعی تماشاگران تیم تبریزی بودند که با طی مسافتی طولانی مهمان تهرانی ها بودند ودر برابر چنین هجمه ای سکوت کردند و با فحاشی و توهین تماشاگران استقلالی بدرقه شدند.
تراکتوری ها بازی را باختند ,استقلالی ها فرهنگ واخلاق را !

Balatarin :: Donbaleh :: Azadegi :: Friendfeed :: Twitter :: Greader :: Email To: :: Qirmiz-da paylash! ::

۱۵ نظر:

  1. نه دوست گرامی‌ اینگونه هم نبود که شما مغرضانه به تصویر کشیدید! شعارهای فارس افغانی و اگر ترک‌ها نباشند عربها کوو..... میذارند هم از شعارهای طرفداران همیشه مظلوم و محجوب و بی‌ گناه و همیشه با فرهنگ تراکتور سازی بود!! در ضمن همانطور که میدانید بسیاری از ساکنین تهران و طرفداران استقلال و یا پرسپولیس آذربایجانی هستند پس بیهوده تلاش در جهت ایجاد دشمنی و کینه بین مردم ننمایید که هیچکس از این کلاه نمدی برای خودش نمیسازد و بدست نمی‌‌آورد مگر کسانی که در تخیل و توهمشان به دنبال خونریزی و کشتار و نفرت پراکنی هستند. بهرحال افراطی‌ها از هر دو طرف هستند که بخواهند آب را آلوده کرده و بخواهند از آن ماهی‌ خودشان را بگیرند ولی‌ شما باید عاقل و منصف باشی‌ (اگر دارای این صفات هستید و اگر هم نیستید که دیگر جای شکوه و گلایه گذاری نیست)

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. dar barabare har koneshi vakonesh vojod darad, shoma mesle inke yek tarafe ne gazi rafteyid.
      tarafdarane traxtor on shoar hara dar javabe on parcham dadand.
      az aseman sang ham bebarad shoma dark nakhahid kard in zolm be tork ha ra chon nemikhahid ke dark konid

      حذف
    2. ساکنین تهران اگر استقلالی و پرسپولیسی هستند چطور نتوانستند ورزشگاه 100 هزارنفری رو در عرض یک روز پر کنند؟تیم های پایتخت ید طولایی در امر فحاشی و بی حرمتی نسبت به مردمان غیرفارس دارند.نمونه بارز اش توهین های ناشایست به مردم لر در بازی استقلال و گهر دورود بود.اگر فحاشی فحاشی میاورد پس ادامه بدید و نگران عواقب اش نباشید.اتفاقات گذشته و ماجرای این بازی نشان داد حس خودبرتربینی توهم گونه و نژادپرستی در خون جمع کثیری از فارس زبانان وجود داشته و دارد.

      حذف
  2. اقای محترم فحاشی فحاشی می اورد شما که تو تبریز بنر معروفتان زبان زد خاص و عام شد وطن فروشان کجاست غیرت اذریتان ؟ رو رو برم

    پاسخحذف
  3. اتفاقا بعضی از این رویدادها ، اگرچه تلخ هستند، ولی برای بیداری ملت آزربایجان بسیار آموزنده و تکان دهنده میباشند, امروز حتی خواندم این قوم پست و بیشرف یک کودک آزربایجانی را که در ورزشگاه سهوا وارد قسمت هواداران استقلال شده بود, تنها به جرم آزربایجانی بودن ,مورد تعرض جنسی قرار دادند و کودک بینوا در وضعیت بسیار بد جسمی وروحی قرار دارد, علت سوزش شدید فارسها هم حتی از کامنتهای همین جا هم مشخص است, همان بنر معروف استقلال آزربایجان جنوبی میباشد.پس ای فرزندان آزربایجان بدانید راهی به جز استقلال و رهایی نداریم.
    ما باید تمام حرکات وحشیانه این قوم پست را در هجدهم اسفندبه صورت مستند (فیلم یا عکس) جمع آوری کنیم و با تدوین آن به صورت سی دی ,آنر ا در تمامی آزربایجان پخش کنیم( و حتی در تمام دنیا )لذا ازتمامی غیرتمندان ترک آزربایجانی خواهشمندم تمامی مستندات خود را به سایتهای مبارز آزربایجانی ,خصوصا گوناز تی وی بفرستند.

    پاسخحذف
  4. این لحن نژاد پرستی از نوشته شما کاملاً مشخص است! من عرض کردم بیشتر ساکنین تهران آذربایجانی هستند، شاید نزدیک به %۷۰ آیا شما در این واقعیت شک دارید؟ پس تهرانیها را فارس‌ها تشکیل نمیدهند که شما کلام فحاش خودتان را بر‌ علیه فارس‌ها بکار می‌برید!!! این کامنتهای دروغین که استقلالیها تجاوز کردند به یک کودک آذربایجانی مضحک و مسخره است!! فحاشی هم در تمام استادیوم‌های جهان جاری است. در ایتالیا،انگلستان،فرانسه،ترکیه،آمریکا،ایران و..... به دلیل اینکه متاسفانه اکثر کسانی که به استادیوم میروند (برای دیدن هر نوع بازی) طبقات پائین اجتماع را از لحاظ فرهنگی تشکیل میدهند و این مساله در تمام دنیا اثبات شده است منجمله در تبریز. از این سخنان کودکانه هم کاری از پیش نمیبرید که سوزش دارید و نمیدانم از این طرز حرف زدن لمپنی! با آوردن یک بنر به ورزشگاه آذربایجان جدا میشود سخنی مضحک و بسیا رکودکانه است. حداقل سخنی بگویید که پایه و اساس درستی داشته باشد. اگر هر کاری با شعار حل میشد صدها سال است که شعار امام زمان می‌‌آید را شیعیان دارند میدهند و عالم و بنر و پارسه هم تا دلتان بخواهد بالا میبرند!!! خودتان را با این سخنان فریب ندهید. پاینده باد ایران

    پاسخحذف
  5. متاسفانه آقای عصبانی و فحاش ناشناس۱۱ مارس ۲۰۱۳، ساعت ۴:۲۴
    موضوع تعرض جنسی به به یک کودک آذربایجانی از طرف استقلالیهاکاملا صحت دارد.و شاید یکی از دلایل ثسریع در تنبیه استقلال هم همین موضوع باشد ، زیرا رژیم از خشم آذربایجانی ها وحشت دارد .به اندازه کافی مدارک و مستندات این قضیه و حتی شاهدین موجود میباشد .تنها جهت دیدن سه عکس اول این ماجرا مراجعه کنید به https://www.facebook.com/photo.php?fbid=581669775178272&set=a.115435995134988.18124.115428545135733&type=1&relevant_count=1&ref=nf

    پاسخحذف
  6. آن اتفاق که هواداران استقلال در طبقه دوم استادیوم ریختند سر هواداران دو بار اتفاق افتاد و هر دوبار هواداران تراختور را حسابی کتک زدند و جلوی دید همه پرچم هاشون را پاره کردند . اشک از چشمهایم جاری شد ولی من و امثال من که در محاصره چند لایه نیروهای جورواجور بودی چکار می توانستیم بکنیم .همه اینها جلوی دید و تماشای نیروهای انتظامی و یگان ویژه افتاد و هر گز نخواستند به داد هواداران مظلوم تراختور برسند و خیلی بیشرمانه گذاشتند که هوادار نوجوان تراختور را کتک و پرچمش را پاره کنند . ولی آیاجایی را سراغ داریم که برویم و دادخواهی کنیم ؟ هر گز

    پاسخحذف
  7. حسن آذرنیا، سرپرست تراکتورسازی تبریز، روز گذشته راجع به شرایط شکست تیمش مقابل استقلال گفت: جو استادیوم در نیمه اول تمرکز بازیکنان رابرهم ریخته بود و آنها نتوانستند عملکرد خوبی داشته باشند اما در نیمه دوم بسیار خوب بازی کردیم و مالکیت توپ و میدان در اختیار ما بود.ا و در مورد جو ورزشگاه هم اضافه کر د: یکسری از مصاحبه ها قبل از شروع بازی، باعث شد تیمها به حاشیه بروند و بازیکنان نتوانند عملکرد خوبی داشته باشند. قبلا از شروع نیمه اول وقتی بازیکنان قصد ورود به زمین را داشتند سنگ باران شدیم و چاقویی پرتاب کردند که به زانوی دهنوی برخورد کرد. آن چاقو را به نماینده فدراسیون دادیم. ۴۰ سال است در فوتبال ایران حضور دارم و همیشه توهین هایی درا ستادیوم ا نجام شده اما جو ورزشگاه اینبار واقعاً متفاوت بود. با بلندگو به تیم ما فحاشی میکردند و هیچکس جلوی آنها را نمیگرفت. به خانواده جواد کاظمیان توهین میکردند و بازیکن ما گریان شد. خیلی از این اتفا قه اناراحت کننده است وا میدوارم فکری برای این رفتا رها شود.

    پاسخحذف
  8. پارسال هم در ورزشگاه سهند تبریز بعضی‌ از طرفداران تراکتور صندلی و برف و یخ را مانند رگبار را بر‌ سر بازیکنان استقلال انداختند و فحاشی و توهین هم که نثار بازیکنان کردند. خوب حالا ما باید بگوییم تمام تبریزیان اینگونه هستند؟ این چه حرف بیمورد و نادرستی است؟ آیا این حرف شما غیر منطقی‌ نیست؟ در ورزشگاه‌ها بعضی‌ از هواداران و یا اشخاصی‌ که تعادل روحی و روانی‌ مناسبی هم ندارند حضور مییابند و مشکل درست میکنند. این اصلا ربطی به تبریزی و تهرانی و ...ندارد که امثال شما همه چیز را به ترک و فارس ربط می‌دهید. حتما باید در نیت امثال شما شک کرد، در غیر اینصورت اینگونه وقایع را مغرضانه و غیر منصفانه بیان کردن کار انسان عاقل نیست

    پاسخحذف
  9. آقای فرهاد ، غرور ملی وعزت نفس ماآزربایجانی ها ، هر روزه از طرف فارسها در حال لگدمال شدن است.این یک جنگ نابرابر است. دشمنی با ترک در اکثریت فارسها نهادینه شده است. در کرمان واصفهان و یزد وضعیت بدتر از تهران است.آیای به فرض کسی مثل خاتمی هم به قول شماتعادل روحی و روانی‌ مناسبی هم ندارد? نگاه کنید به ویدیوی توهین او به ترکها

    پاسخحذف
  10. جناب ناشناس، چه کسی‌ گفته که عزت شما لگد مال شده است؟ در یزد و یا اصفهان کجا به مردم آذربایجان توهین شده است؟ شما ذهنیت منفی‌ دارید بروید مشکل خودتان را حل کنید. آقای خاتمی هم هر چه گفته غلط کرده و به خودش مربوط است. اگر خاتمی تعادل روانی‌ مناسبی داشت که رئیس جمهور این حکومت مذهبی نمی‌شد!! عرض کردم که اهالی تهران را بیشتر از %۷۰ آذربایجانیها تشکیل میدهند آیا باز هم بهانه دیگری دارید؟

    پاسخحذف
  11. آقای فرهاد خان ، مثل اینکه ما حرف هم را اصلا نمی فهمیم . پس بهتر است در همین جا صحبت را با شما قطع نمایم . اما قبل از ان دوست دارم به عنوان شاید یک دوست به شما دو نکته را عرض کنم . یکی اینکه هر موقع خواستی در مورد گروهی ی افرادی ، نتیجه بهتری در ارتباط و مباحثه بگیری ، سعی کن خودت را اندکی جای آنها بگذاری. دوم اینکه ، به طرف مقابل خودت هم در مباحثه احترام بگذار ، پرخاش نمودن ، دادن آمار من در آوردی ، کودک فرض نمودن طرف مقابل ، تکذیب کلی حرفهای طرف مقابل بدون تحقیق یا تامل و دیگر نمونه های آن, مطمئا نتیجه کاملا عکس خواسته شما در شنونده خواهد گذشت. سلامت باشید .

    پاسخحذف
  12. جناب ناشناس عزیز که وقتی‌ حرفی‌ برای گفتن ندارید دیگران را متهم می‌کنید که مثلا خودتان را راضی‌ کرده باشید! من خودم آذربایجانی هستم و به راحتی میتوانم خودم را جای یک آذربایجانی بگزارم ولی‌ مانند شما قبیله گرا و قوم گرا نیستم و ذهنیت منفی‌ به همه چیز ندارم و هر دروغی را بر‌ علیه دیگران برای اثبات تفکرات نژاد پرستانه خودم بکار نمیبرم و از تجاوز گروهی در استادیوم بدون هیچ سند و مدرکی‌) حرف نمیزنم که فقط احساسات را تحریک کرده باشم. توان بحث نداری به چیز‌های دیگر هم ربطش نده. آنچه که معلوم است ما حرف یکدیگر را نمی‌فهمیم زیرا من به انسان بودن معتقدم و مثل اینکه شما به گرگ بودن و بوزقورت بودن!!!!

    پاسخحذف
  13. هرچی گفتن حقتونه و ن که خود شما تو تبریز صلوات میفرستید. دم همه استقلالی و پرسپولیسیا گرم

    پاسخحذف