جمعه، اسفند ۲۵، ۱۳۹۱

سوتلی پلو غذای محلی آذربایجان برای شب چهارشنبه سوری

 سوتلی پولو غذایی سنتی و بسیار لذیذ خطه آذربایجان و منحصرا اردبیلی است که به نوعی یک غذای همه گیر بوده و در اکثر منازل به دست کدبانوهای خانه پخته میشود.این غذا یکی از ملزومات سفره شب چارشنبه سوری در مناطق آذربایجانی است.بر خلاف نوع پخت همیشگی آن که همراه با گوشت چرخ کرده و خرمای پخته و کشمش و قیصی است در شبهای چارشنبه سوری همراه با ماهی دودی سرو میشود.از دیرباز این غذا طرفداران بسیاری داشته و حتی هم اکنون نیز در برخی رستورانها و غذاخوری های شهرهای آذربایجان یکی از غذاهای لیس منو میباشد .

مواد لازم : برنج 2 پیمانه خیس کرده شیر 3 پیمانه کره 100 گرم گوشت چرخ کرده 200 گرم کشمش پلویی 2/1 پیمانه خلال پسته و بادام 2 قاشق غذاخوری پیاز 1 عدد خرمای هسته گرفته 10 عدد دارچین و زیره کمی نمک و فلفل و زعفران






دقیقا به همان نحوی که برنج به صورت کته درست میشود، برنج را شسته و میگذاریم تا خیس بخورد..بعد به جای آب ، برنج را با شیر و نمک و کمی زعفران مخلوط کرده وبر روی حرارت قرار میدهیم.باید از سر رفتن شیر جلوگیری کرد.

هر از گاهی هم میزنیم. بعد کره را اضافه میکنیم و وقتی شیر جذب برنج شد درب ظرف را بسته و اجازه میدهیم تا دم بکشد.رنگ این برنج با ید به رنگ ته چین باشد. برای درآوردن از دیگ، کف دیگ را خوب آب سرد می زنیم و میگذاریم خنک شده و بعد هم داخل ظرف سرو غذا برمیگردانیم.غذا حاضر است.


این پلوی خوشمزه را با کشمش یا قیصی شیرین که تفت داده شده و ماهی دودی یا ماهی تن و هرنوع ماهی، سرو می کنند..


Balatarin :: Donbaleh :: Azadegi :: Friendfeed :: Twitter :: Greader :: Email To: :: Qirmiz-da paylash! ::

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر