جمعه، تیر ۲۳، ۱۳۹۱

گرز ویا باتوم ایران باستان

پیکره ای !! که میبینید  یک عدد گرز گاوسر مربوط به پادشاهان ایران باستان است که به مرور زمان تبدیل به آلت نظامی به نام باتوم شده است.. از تاریخ واقعی ساخت و شکل گیری استفاده از گرز در ایران باستان اطلاع دقیقی در دست نیست ولی با استناد به اشارات موجود در شاهنامه فردوسی (ع) !! یکی از ابزار جنگی سربازان و جنگ آوران بوده به عنوان مثال سام پهلوان ایرانی گرزی به نام گرز یک زخم داشته است:
 همين گرز يك زخم برداشتم / سپه را همان جاي بگذاشتم

 و یا پادشاه ساسانی بهرام دوم نیز گرزی نقش برجسته داشته که هنوز هم آثاری از آن به صورت مجسمه در کازرون وجود دارد.
یکی دیگر از پهلوانان بنام شاهنامه، رستم است که  با گرز پیل سپید را به هلاکت رسانده است.



 


 باتوم یا چماق که همان گرز شش پر یا چوب دستى است اگر به دست اوباش بیافتد آنرا بر سر هرکس که مطیع نباشد فرود مى آورند . اوباش معمولا آدمانى هستند که از نظر شعور نمره ى قبولى ندارند به همین دلیل هم مى توانند آلت دست قرار بگیرند هم براى منافع شخصى خود مخل خیر اجتماعى بشوند و چماق را بر سر هر کس فرود آورند.

جامعه اى که در آن"تنهامن درست مى گویم وهمیشه حق با من است" رواج بگیرد اندیشه وتفاهم از آنجا رخت بر مى بندد و چماق و اوباش در آن قانون مى شود
آنچه که مسلم است صورت متمدن این آلت جنگی هم اکنون به صورت باتوم چوبی و یا فلزی در دست افرادی به ظاهر بسیجی به وفور یافت میشود و تنها برای بریدن صدای مخالف به کار میرود و کاربرد دیگری ندارد.

بند اول نوشته بر گرفته از تجربیات یک فروند پان ایرانیست ینی چری شده نگاشته شده و هیچ دخلی به تراوشات مغذ نویسنده واقعی متن ندارد!

Balatarin :: Donbaleh :: Azadegi :: Friendfeed :: Twitter :: Greader :: Email To: :: Qirmiz-da paylash! ::

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر